Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom ompublicerar hela tiden!?

Produkter
(logga in för att koppla)

KallisKling

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har en fråga som kanske inte är så svår men det kan vara att jag inte fattar bara...

Jag har ett album på facebook med smart samling så när jag skriver in ett nyckelord så ramlar just den bilden in i samlingen och då vill Lightroom publicera den givetvis, precis som jag vill.

Men...om jag bara skriver in ett annat nyckelord som inte alls har med samlingen att göra utan kanske en plats eller något så vill Lightroom publicera bilden IGEN vilket kan leda till att man har till slut 5 versioner av samma bild där bara nyckelorden skiljer. Och det i sig är ju inget som de som tittar på bilderna bryr sig om?

Hur ska man göra att den BARA publicerar när jag lägger in nyckelordet för att just publicera och inte ändrar något annat?

/Karl Henrik

Du har just hittat en av nackdelarna med publiceringsfunktionen. Det är så den fungerar (såvitt jag vet). En ny publicering sker så fort bilden ändrats på något sätt, och då räcker det med ett nyckelord. Själv skulle jag gärna se en möjlighet att styra vad som triggar en ompublicering.

Du har just hittat en av nackdelarna med publiceringsfunktionen. Det är så den fungerar (såvitt jag vet). En ny publicering sker så fort bilden ändrats på något sätt, och då räcker det med ett nyckelord. Själv skulle jag gärna se en möjlighet att styra vad som triggar en ompublicering.

Sååå surt...

Det enda sättet jag kan tänka mig då är väl att expotera varje bild i så fall till en mapp och använda dem som "albumbilder" liksom...så de blir oförändrade?

De medskickade plugin-modulerna för Flickr och Facebook är riktigt usla.

Ta ett kik på JF's plugins istället. http://regex.info/blog/lightroom-goodies Som default triggas en re-pub endast om det är en pixelförändring i bilden. Man KAN naturligtvis åstakomma re-pub även om det bara är nyckelordsändringar.

Hur publicerar jag en samling till en hårddisk? Det funkar inte för mig att ha min samlingsutsättning publicerad till hårddisk. Därifrån kan jag synka mina mappar för hand.

Hur publicerar jag en samling till en hårddisk? Det funkar inte för mig att ha min samlingsutsättning publicerad till hårddisk. Därifrån kan jag synka mina mappar för hand.

Jag förstår inte riktigt frågan och jag vill framförallt säga att du bör starta en egen tråd istället för att hoppa i i flera olika trådar då är det lättare att få specifik hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar