Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och Time Machine

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Läste detta på Adobes sida avseende säkerhetskopiering av Lightroom. Jag har Time Machine kontinuerligt igång på min Mac så den säkerhetskopierar i bakgrunden. Har aldrig märkt att det blivit ngt fel på Lightroomkatalogen när Time Machine legat och kopierat i bakgrunden. Brukar ni som använder Time Machine och Lightroom slå av den förstnämnda när ni är inne i Lightroom???

Bilagor

• Skärmavbild 2014-12-28 kl. 11.47.52.jpg
    Skärmavbild 2014-12-28 kl. 11.47.52.jpg
    53.9 KB · Visningar: 66
Googlade runt lite och hittade detta på Moderskeppet. Verkar vara så att man fyller hårddisken på Time Machine snabbare, eller?

http://www.moderskeppet.se/tips/tips-21-var-finns-dina-sakerhetskopior/

Enligt kommentaren längst ner från Sanna (som jobbar på moderskeppet) använder de själva Time Machine för både LR-kataloger och bilder, så det fungerar nog bra. Det som händer är dock att det kan ta rätt mycket plats eftersom det som sagt blir många backuper av själva katalogfilen som är rätt stor.

Ett möjligt problem är väl att LR's katalogfil är öppen samtidigt som TM vill ta backup på den. Jag vet inte hur sådant hanteras? Det brukar väl inte vara att rekommendara att kopiera filer som är öppnade av något annat program.

Ett möjligt problem är väl att LR's katalogfil är öppen samtidigt som TM vill ta backup på den. Jag vet inte hur sådant hanteras? Det brukar väl inte vara att rekommendara att kopiera filer som är öppnade av något annat program.

Det verkar inte vara problemet utan att eftersom databasen är en enda stor fil detekteras även ändringar av enstaka bilder som en ändring av hela databasen som då sparas i en ny version av backupsystemet. Databaser brukar backas upp med andra metoder än filbackup.

Är det någon som listat ut hur man kör LR med en databas och flera datorer? Det är ett närbesläktat problem och jag vill inte lägga databasen i dropbox e dyl eftersom det inte är säkert.

Är det någon som listat ut hur man kör LR med en databas och flera datorer? Det är ett närbesläktat problem och jag vill inte lägga databasen i dropbox e dyl eftersom det inte är säkert.

Det här är en variant, men då får du ju alla bilder på alla datorer: http://blog.bittorrent.com/2014/01/...with-bittorrent-sync-to-edit-photos-anywhere/

Fortsatt diskussion kring detta tas lämpligen i egen tråd eftersom det inte har ett skvatt med timemachine att göra :)

Det är ju enkelt att göra undantag i Time Machine för filer och mappar och administrera backup av dessa på annat sätt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto