Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och Revel (Carousel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
I min lilla tråd om arbetsflöde

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142114

nämnde jag en detalj om LR och Adobe Revel. För den intresserade tar jag upp det i denna tråd.

När jag satt och labbade med LR4 Beta och publiceringsdelen mot FB, Flicker etc såg jag plötsligt se att det fanns en Adobe Revel export-plugin installerad. Va är detta? Adobe har ju sagt att det ska komma en integrering mellan LR och Revel men inte att man redan börjat fuska med den funktionen (inte vad jag visste iaf). Nåväl, valde några bilder och klickade på Exportera. Och mycket riktigt....visst dök det upp ett val att exportera till Revel!

Testade och det funkade galant. DNG-fil från LR rakt upp i molnet. Inga extra exporttrick eller filkonvertering behövdes. Galant! Ser fram emot lite mer puts på Revel nu så har Adobe snart löst i vart fall mina önskemål om funktioner.

Det är nog så Anders, De flesta har nog inte "upptäckt" det programmet ännu. Och Adobe har väl inte precis puffat så mycket för det heller. Jag tror att de skyndar långsamt med detta för att alla basicfunktioner ska sitta innan de går vidare. Läste nyss att det faktiskt kommit en app även för Android i dagarna så nu lär Windowsversionen dimpa ned när som helst.

Jag har kört det sedan det släpptes i höstas ( i Mac, Iphone och Ipad) och tror stenhårt på konceptet. Iaf för många av oss som jobbar med LR och vill integrera med Revel (eller något liknande) för att ha bilderna tillgängliga i alla datorer och devices. Redigeringsmotorn är ju dessutom den samma som i LR.
Priset för tjänsten är löjligt lågt, (bl.a annat med tanke på lagringskapaciteten=obegränsad) och enligt mina erfarenheter har de funktioner som hittills släppts fungerat klockrent. Och mer kommer..... :)

Det är nog så Anders, De flesta har nog inte "upptäckt" det programmet ännu. Och Adobe har väl inte precis puffat så mycket för det heller :)

Hej Per.
Vad intressant att du har testat Revel! Jag har stora förväntningar på den lösningen. Min förhoppning är att man ska kunna ha hela sin Lightroom databas och alla sina bilder i molnet via Revel. Det skulle då innebära att man alltid har tillgång till sina bilder och att de alltid är uppdaterade. Man skulle mao. kunna sitta och importera och göra lite grundläggande editeringar på sin stationära dator direkt efter att man varit ute o fotat. Senare på kvällen skulle man kunna fortsätta precis där man slutade fast på sin bärbara dator och dagen efter kan man sitta på bussen och titta på sina alster via sin mobiltelefon och när man kommer till tåget och har en halvtimmes resa framför sig kan man ta fram sin platta och fortsätta att editera, stjärnmärka och keyworda sina bilder osv...

Nu är det ett ständigt synkande bara för att kunna arbeta mellan den bärbara och den stationära datorn och att få till det på sin iPhone eller en platta är det inte tal om.

Nu har jag inte någon Mac och arbetar endast med Raw-filer vilket gjort det lite svårt att utvärdera lösningen. Men när Adobe får till Revel för PC och får stöd för Raw, ja då blir det intressant för mig med.

Du nämner att du exporterat DNG-filer från Lightroom 4 till Revel. Jag trodde att det bara går att exportera jpg-filer på det sättet?! Vad händer då för dig, ser du då DNG-filerna på dina andra enheter som du har kopplat till Revel?

Vad tror du, tror du att det kommer stöd för att ha sin Lightroomkatalog uppladdad till Revel?

// Jani

Hej,
Jag har inte kollat så noga men det är väl så att den export plug-in för Revel som finns med i LR4 helt enkelt konverterar dng till jpeg. Adobe har lovat att det ska komma stöd för flera filformat, bl.a raw, vad det lider. Och då blir det ju än mer intressant när man kan behålla sina "original" upp i molnet.

Skulle tro att windows-versionen ligger i röret. Man har ju mekat ganska länge med produkten nu så det bör vara dags....:)

//Per

Hej,
Jag har inte kollat så noga men det är väl så att den export plug-in för Revel som finns med i LR4 helt enkelt konverterar dng till jpeg.
//Per

Okej, då funkar det som jag trodde. Det finns alltså idag bara stöd för jpg. Stöd för Windows har man ju utlåvat till i vår och framtida stöd för RAW i början av året. Så jag får sitta still i båten ett tag till :)

Tack för feedbacken Per!

// Jani

Hej Per,
Jag har också börjat labba lite med Revel.
Vore roligt om vi kunde utbyta lite erfarenheter. Även jag ser fram emot en uppdatering som möjliggör raw.

Ska försöka använda lite tid i helgen för att labba mer med Revel.
Tar gärna emot synpunkter och tips hur Du jobbar bäst med Revel.

/ Choke

Hej Per,
Jag har också börjat labba lite med Revel.
Vore roligt om vi kunde utbyta lite erfarenheter. Även jag ser fram emot en uppdatering som möjliggör raw.

Ska försöka använda lite tid i helgen för att labba mer med Revel.
Tar gärna emot synpunkter och tips hur Du jobbar bäst med Revel.

/ Choke
Använder du fortfarande Adobe Revel? i så fall skulle de vara intressant att läsa om din erfarenhet av det.....

Adobe revel finns inte längre kvar i LR5. Istället ska man enl dem hämta in bilderna till Revel från utforskaren. Revel tar då också dng-filer så man behöver inte konvertera till jpg. Problemet är bara att de filer man har direkt i utforskaren är orginalfilerna, dvs utan korrigering och justeringar. Förstår faktiskt inte hur de har tänkt eller så är det något jag missat vad gäller vilken fil man ska importera till Revel. Konstigt.

Adobe revel finns inte längre kvar i LR5. Istället ska man enl dem hämta in bilderna till Revel från utforskaren. ...
... Förstår faktiskt inte hur de har tänkt eller så är det något jag missat vad gäller vilken fil man ska importera till Revel. Konstigt.

Det känns som att Lightroom Mobile blev det som Revel var meningen att bli från början!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto