Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och matta färger.

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Jag har ett problem som jag inte blir riktigt klok på.

Jag har Lightroom 1.2, gör mina korrigeringar och konverterar senare till JPG med sRBG. Tittar på bilden i Något annat program, där är färgerna betydligt mattare och tråkigare. Sen fungerar om jag konverterar till Adobe RGB -> Photoshop -> Save for Web -> sRGB. Men det känns väldigt jobbigt de gånger jag bara vill skapa ett webalbum i ex. picasa.
Provade för skojs skull att göra samma sak i LightZone och där gick det precis som jag ville (färgerna stämde överens före och efter konvertering). Har googlat och det verkar vara fler än jag som har problemet men jag har inte hittat nån lösning. Vill ju kunna skippa Photoshop delen många gånger.

Nån som vet hur jag löser detta?

Utgår du ifrån RAW eller JPG? Om det senare, vilken färgrymd har du kameran inställd på?

Kör från RAW. Kameran inställd på AdobeRGB. Men när jag konverterar så väljer jag sRGB så det är det som är så förbryllande. Kollar man info på bilden så står det klart och tydligt sRGB...

Om jag förstår rätt så har kamerans inställda färgrymd ingen betydelse när du fotar RAW (har min inställd på sRGB)

Jag fotar i RAW och exporterar som sRGB och det har funkat bra tycker jag.

Sorry, har inge mer idéer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar