Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom nybörjare
- Trådstartare Apelq
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Idag finns fler alternativ.
Men vill man åt Photoshop så är LR/PS oslagbart.
Klarar du dig med tex GIMP så blir Adobe väldigt dyrt i onödan.
Luminar fick väl katalogfunktion alldeles nyligen.
C1 Capture One
......andra fyller säkert på med fler alternativ.
Klarar du dig med tex GIMP så blir Adobe väldigt dyrt i onödan.
Luminar fick väl katalogfunktion alldeles nyligen.
C1 Capture One
jag&bilden
Aktiv medlem
Darktable är gratis.
I kombination med Gimp som pixeleditor och Digikam som DAM har du en fin programsvit gratis.
DxO Photolab är lättarbetat och ger fina resultat och har tagit små steg mot en enklare DAM funktion.
Många kameratillverkare erbjuder också program gratis eller till reducerade priser låste till din kameras fabrikat. De är inte att förringa.
I kombination med Gimp som pixeleditor och Digikam som DAM har du en fin programsvit gratis.
DxO Photolab är lättarbetat och ger fina resultat och har tagit små steg mot en enklare DAM funktion.
Många kameratillverkare erbjuder också program gratis eller till reducerade priser låste till din kameras fabrikat. De är inte att förringa.
Abe Normal
Aktiv medlem
För mig var LR en game changer, tyckte det var fantastiskt. Det är intuitivt, man hittar snabbt sin nivå och sedan kan man växa i programmet. Kolla in alla fototidningar, alla jag har har sett utgår från LR/PS med något undantag. Antalet användare är en styrka, med alla tutorials/kurser som finns på nätet. Mitt råd är att testa LR/PS i ett år och känn efter.
unoengborg
Aktiv medlem
Ta en titt på ON1 Photo Raw 2019.
Kort presentation här:
https://www.youtube.com/watch?v=shiWMfjNQVc
Kort presentation här:
https://www.youtube.com/watch?v=shiWMfjNQVc
pdahlen
Aktiv medlem
Om man behöver PS så är prenumerationsmodellen prisvärd, själv ligger jag kvar vid slutstationen av LR, 6an, då jag mest framkallar bilder utan att göra några större förändringar.
Jag funderar faktiskt på om jag skulle göra ett försök med Affinity photo, den kostar just nu vid jul 419:- och om jag har förstått det rätt så är det lite som en mix av LR och PS. Men jag vet inte dess fördelar och brister
Jag funderar faktiskt på om jag skulle göra ett försök med Affinity photo, den kostar just nu vid jul 419:- och om jag har förstått det rätt så är det lite som en mix av LR och PS. Men jag vet inte dess fördelar och brister
LinsLucas
Aktiv medlem
Moderskeppet har en enklare, gratis, genomgång av grunderna i programmet. Det kanske kan ge lite vägledning?Jag funderar faktiskt på om jag skulle göra ett försök med Affinity photo, den kostar just nu vid jul 419:- och om jag har förstått det rätt så är det lite som en mix av LR och PS. Men jag vet inte dess fördelar och brister
https://moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-affinity-photo/
thommya
Aktiv medlem
Lightroom Classic och PS är en mycket komplett redigeringspaket och klart prisvärt.
Du hittar dessutom mängder av tutorials, tips och plugins på nätet.
Det finns fler uppstickare som är på gång att konkurrera men jag rekommenderar LR Classic mest på grund av helheten.
Vad som ingår hittar du här i en sammanfattning jag skrivit - fortfarande aktuell (tror jag):
http://www.thommyandersen.se/lightroom-cc-eller-kopversionen-vad-skall-man-valja/
Thommy
Du hittar dessutom mängder av tutorials, tips och plugins på nätet.
Det finns fler uppstickare som är på gång att konkurrera men jag rekommenderar LR Classic mest på grund av helheten.
Vad som ingår hittar du här i en sammanfattning jag skrivit - fortfarande aktuell (tror jag):
http://www.thommyandersen.se/lightroom-cc-eller-kopversionen-vad-skall-man-valja/
Thommy
unoengborg
Aktiv medlem
Om man behöver PS så är prenumerationsmodellen prisvärd, själv ligger jag kvar vid slutstationen av LR, 6an, då jag mest framkallar bilder utan att göra några större förändringar.
Nja, Affinity photo är ingen mix av LR och Photoshop. Det är snarare en lätt förenklad version av Photoshop, t.ex. saknar det möjlighet att hantera video men å andra sidan finns lite fler blend modes och lite snyggare blend if funktion. Den som arbetat med Photoshop känner igen sig direkt.
Liksom Photoshop är det ett program man nog måste arbeta heltid med för att kunna utnyttja fullt ut. Liksom photoshop är det mer ett program för konstnären än för fotografen. Därmed inte sagt att man inte behöver Affinity Photo/Photoshop som fotograf i vart fall så länge man använder program som t.ex. LR eller Capture One som inte har någon pixel hantering.
Precis som i Photoshop arbetar man med en bild åt gången i Affinity Photo vilket gör det enormt trögarbetat som enda verktyg för fotografen om det inte är just som ett komplement till LR eller liknande program där man gör de sista få procenten av redigeringsarbetet för vissa bilder. Affinity Photos RAW konvertering är heller inte av toppklass om man är petig
Sammansattningsvis kan man säga att Affinity Photo skulle kunna ersätta Photoshop för den stora majoriteten av fotografer, men det ersätter inte LR då det inte har någon katalog funktion eller möjlighet att enkelt arbeta med flera bilder åt gången, eller skapa album m.m. Det fungerar däremot utmärkt som ersättare för Photoshop om man t.ex. använder Capture One Pro eller LR.
Har själv använt Affinity Photo som ersättare för Photoshop i drygt ett år tillsammans med Capture One och jag kan inte säga att jag någonsin saknat Photoshop (eller för den delen LR)
Ska du nödvändigtvis ersätta LR/Photoshop med ett enda program titta snarare på ON1 raw 2019 istället. Därmed inte sagt att Affinity Photo är dåligt men liksom Photoshop är det knappast något för nybörjaren eller något man vill använda som enda program om man är fotograf.
pdahlen
Aktiv medlem
Stort tack för sammanfattningen av Affinity, ser nog ut som att ON1 raw skulle passa mig bättre, bra pris på den också. Läste en test om Affinity där de var besvikna på hur den lättade upp skuggorna. Har inte så många krav men lätta upp skuggor, justera skärpa i detaljer är väl några man sätter högt
Nja, Affinity photo är ingen mix av LR och Photoshop. Det är snarare en lätt förenklad version av Photoshop, t.ex. saknar det möjlighet att hantera video men å andra sidan finns lite fler blend modes och lite snyggare blend if funktion. Den som arbetat med Photoshop känner igen sig direkt.
Liksom Photoshop är det ett program man nog måste arbeta heltid med för att kunna utnyttja fullt ut. Liksom photoshop är det mer ett program för konstnären än för fotografen. Därmed inte sagt att man inte behöver Affinity Photo/Photoshop som fotograf i vart fall så länge man använder program som t.ex. LR eller Capture One som inte har någon pixel hantering.
Precis som i Photoshop arbetar man med en bild åt gången i Affinity Photo vilket gör det enormt trögarbetat som enda verktyg för fotografen om det inte är just som ett komplement till LR eller liknande program där man gör de sista få procenten av redigeringsarbetet för vissa bilder. Affinity Photos RAW konvertering är heller inte av toppklass om man är petig
Sammansattningsvis kan man säga att Affinity Photo skulle kunna ersätta Photoshop för den stora majoriteten av fotografer, men det ersätter inte LR då det inte har någon katalog funktion eller möjlighet att enkelt arbeta med flera bilder åt gången, eller skapa album m.m. Det fungerar däremot utmärkt som ersättare för Photoshop om man t.ex. använder Capture One Pro eller LR.
Har själv använt Affinity Photo som ersättare för Photoshop i drygt ett år tillsammans med Capture One och jag kan inte säga att jag någonsin saknat Photoshop (eller för den delen LR)
Ska du nödvändigtvis ersätta LR/Photoshop med ett enda program titta snarare på ON1 raw 2019 istället. Därmed inte sagt att Affinity Photo är dåligt men liksom Photoshop är det knappast något för nybörjaren eller något man vill använda som enda program om man är fotograf.
unoengborg
Aktiv medlem
Idag finns fler alternativ.
Frågan är väl dock varför man skulle vilja komma åt Photoshop som nybörjare.
Det fordrar ganska stora kunskaper om bildbehandling, färg, och färgmodeller för att komma riktigt till sin rätt. Är man inte Erik Johansson och gör riktigt avancerade fotokollage (se http://www.erikjo.com/) är photoshop massiv overkill. Och skulle man trots allt vara intresserad av den typen av avancerad fotokonst kommer man väldigt långt med Affinity Photo till mycket lägre pris.
Se t.ex dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=2vpGll4j-NA
https://www.youtube.com/watch?v=kBK9ZzMHhqIr
De flesta fotografer är dock mera betjänta av program som gör ungefär det man kunde göra i gammaldags våta mörkrum som t.ex. Capture One Pro, DXO Photolab eller ON1 photo raw 2019 som alla tre har lika bra eller bättre RAW konvertering som vad Adobe kan erbjuda. Eventuellt kompletterar man sedan med Affinity photo ifall man göra mera avancerade saker.
alfin
Aktiv medlem
Nja, Affinity photo är ingen [...]
Frågan är väl dock [...]
Bra beskrivet och formulerat Uno. Min enda invändning vad gäller Affinity vs Photoshop är att kopian sällan överträffar originalet.
unoengborg
Aktiv medlem
Bra beskrivet och formulerat Uno. Min enda invändning vad gäller Affinity vs Photoshop är att kopian sällan överträffar originalet.
Vill hoppas jag inte lät som om jag påstod det heller. Affinity Photo har t.ex. som jag skrev en ganska usel RAW konverterare men ska man använda det som komplement till Lightroom, Capture One Pro eller liknande är detta helt betydelselöst, Det har inte likt Photoshop rudimentär hantering av video, och man får använda någon annan molnlösning än creative cloud ifall man inte vill ha sina bilder hemma på egen disk. Så visst finns det saker som Photoshop är bättre på.
Dessutom är det ganska svårt att säga vad som menas med "överträffar" när det gäller mjukvara ibland gäller även "less is more". Ju fler funktioner desto större komplexitet, och desto längre lärotid. Vissa funktioner kanske inte behövs eftersom de lika gärna eller bättre kan utföras med andra mjukvaror. T.ex. kommer man bra mycket längre med videoredigering i gratis versionen av Davinci Resolve än med det lilla som finns i photoshop,...
Ett område där Affinity Photo definitivt överträffar Photoshop är antal funktioner per krona. Med tanke på att väldigt få människor kommer ens i närheten att tillfullo utnyttja de funktioner som finns i Affinity Photo eller för den delen i ännu högre grad i Photoshop är Affinity Photo ett bra alternativ för väldigt många. Kan man inte redigera en bild som man vill med Affinity Photo är risken stor att problemet sitter på andra ställen än i programmet
Erik Schalin
Aktiv medlem
Frågan är väl dock varför man skulle vilja komma åt Photoshop som nybörjare.
För att det finns så otroligt mycket hjälpmaterial att tillgå väldigt enkelt.
Abe Normal
Aktiv medlem
1+
Håller med, det är ett stort mervärde.
unoengborg
Aktiv medlem
Ja, det finns helt klart fler tutorials för Photoshop än för Affinity Photo men det är ju inte direkt ont om Affinity tutorials heller, så jag tror inte att man behöver oroa sig över att det ska vara svårt att lära sig.
Fototom
Ny medlem
Lightroom 6
Jag köpte Lightroom 6 på DVD för c:a 1300;- (engångskostnad) som jag installerat på mina 3 datorer och uppdaterat på nätet. Jag är mycket nöjd . Lightroom är det bästa som hänt i mina 60 år som fotograf !!! Snabbt och lätt att redigera mängder med bilder i ett svep !
https://www.scandinavianphoto.se/pr...=58f919f1b9c2f456d816d46602d70496&fo_s=gplase
Då var datorn inhandlad och funderingar kring vilket redigerings program jag bör använda som nybörjare ? Har kollat en del på lightroom classic som man "hyr" 120 kr i månaden, tips och tankar kring detta ? Mvh
Jag köpte Lightroom 6 på DVD för c:a 1300;- (engångskostnad) som jag installerat på mina 3 datorer och uppdaterat på nätet. Jag är mycket nöjd . Lightroom är det bästa som hänt i mina 60 år som fotograf !!! Snabbt och lätt att redigera mängder med bilder i ett svep !
https://www.scandinavianphoto.se/pr...=58f919f1b9c2f456d816d46602d70496&fo_s=gplase
LinsLucas
Aktiv medlem
Problemet är att Lightroom 6 är nedlagt och därmed får du inga uppdateringar längre.
AFJ
Aktiv medlem
Då var datorn inhandlad och funderingar kring vilket redigerings program jag bör använda som nybörjare ? Har kollat en del på lightroom classic som man "hyr" 120 kr i månaden, tips och tankar kring detta ? Mvh
Om det bara är redigering som gäller finns det nog gratisprogram som kan göra det du behöver.
Fördelen med Lightroom - som jag ser det - är att du både kan redigera och organisera.
Att hitta en vettig strategi för hur man organiserar sina bilder tycker jag är viktigt.
Jag gick över till LR för massa år sedan (version 1.nånting) och har inte ångrat mig. Visst svor jag lite över prenumerationsmodellen med dit verkar ju alla kommersiella program vara på väg så jag orkar inte slåss mot väderkvarnar och har accepterat modellen.
En nackdel med Lightroom är att det kan upplevas lite slött men fick just leverans av en ny dator med rejäla prestanda och det gjorde verkligen stor skillnad.
Programmet har en viss inlärningströskel men när man väl får en känsla för hur det funkar är det lätt att jobba med och helt anpassat för oss fotografer. Redigeringsmodulen är bra och dess uppbyggnad är logisk och hjälper en icke van redigerare att göra de mest grundläggande justeringar utan att riskera att "skruva till" bilden alltför mycket.
Jag tror att du kan ladda ner Lightroom Classic och testköra. Tidigare var det 30 dagars testperiod men nu är det bara 7 dagar om jag läser rätt.
thommya
Aktiv medlem
Stämmer inte - Lightroom 6 är inte alls nedlagt.Problemet är att Lightroom 6 är nedlagt och därmed får du inga uppdateringar längre.
Isåfall skulle det ju inte gå att beställa och ingen support skulle du få heller.
Den går alltså att beställa och du har full support via chat, telefon eller forum.
Däremot kommer inga nya uppdateringar - sant.
https://helpx.adobe.com/se/download-install/using/download-install-single-app-Lightroom-6.html
Thommy