Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom mattar ut bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

calleboll

Medlem
Vet inte när jag började drabbas av detta, men när jag laddar upp en bild i förhandsgranskning i lightroom 4 står det "loading" längst ner i bild under typ en sukund. Under den sekunden tycker jag färgerna ser helt ok ut (ungefär som jag upplevde det på kameran), men när bilden laddats klart blir färgerna matta och tråkiga.

Jag har kört lightroom i några år, men aldrig upplevt att bilden försämrats så mycket som den gör nu. Det brukar snarare bli till det bättre.

Har inga develop settings när jag importerar. Använder raw-format på 5dmk2 och 5dmk3. Det kan väl inte vara bildstilen i kameran jag ska ändra?

Tacksam för hjälp. Bifogar bildexempel.

Bilagor

• loading.jpg
    loading.jpg
    15.7 KB · Visningar: 555
  • lightroom-add.jpg
    lightroom-add.jpg
    14 KB · Visningar: 510
Vet inte när jag började drabbas av detta, men när jag laddar upp en bild i förhandsgranskning i lightroom 4 står det "loading" längst ner i bild under typ en sukund. Under den sekunden tycker jag färgerna ser helt ok ut (ungefär som jag upplevde det på kameran), men när bilden laddats klart blir färgerna matta och tråkiga.

Jag har kört lightroom i några år, men aldrig upplevt att bilden försämrats så mycket som den gör nu. Det brukar snarare bli till det bättre.

Har inga develop settings när jag importerar. Använder raw-format på 5dmk2 och 5dmk3. Det kan väl inte vara bildstilen i kameran jag ska ändra?

Tacksam för hjälp. Bifogar bildexempel.

Det är bildstilen i kameran som lurar dig en aning.

Varje råfil innehåller en liten inbäddad jpg-fil, det är till exempel den du ser på kamerans skärm (inte själva rådata) och denna påverkas av hur kameran är inställd att skapa jpg-filer.

När du importerar en råfil i Lightroom börjar den direkt skapa en egen preview utifrån rådata, men innan den hunnit göra det slänger den upp den inbäddade jpg-filen. Något ögonblick senare när Lightroom skapatr sin egen preview av råfilen så visas den istället.

Skillnaden du ser är helt enkelt skillnaden mellan hur kameran är inställd att skapa en jpg-fil ur rådata och hur Lightroom tolkar dina rådata.

Det du ser i nån sekund är kamerans profil och jpg-tumbageln. Efersom du fotar i RAW är och använder LR så ska du inte bry dig om hur det ser ut i kameran eller den tumnagel du ser.

/Stefan R. Nilsson

Det är bildstilen i kameran som lurar dig en aning.

Varje råfil innehåller en liten inbäddad jpg-fil, det är till exempel den du ser på kamerans skärm (inte själva rådata) och denna påverkas av hur kameran är inställd att skapa jpg-filer.

När du importerar en råfil i Lightroom börjar den direkt skapa en egen preview utifrån rådata, men innan den hunnit göra det slänger den upp den inbäddade jpg-filen. Något ögonblick senare när Lightroom skapatr sin egen preview av råfilen så visas den istället.

Skillnaden du ser är helt enkelt skillnaden mellan hur kameran är inställd att skapa en jpg-fil ur rådata och hur Lightroom tolkar dina rådata.

Tack för bra, snabbt och ingående svar! Men hur kan jag göra för att få bilden som den ser ut i den inbäddade jpg-filen? Den är ju mycket bättre. Måste jag redigera det varje gång i lightroom genom reglagen för HSL och Camera calibabration?

Funkar inte kamera kalibreringsprofilen i LR bra för färgerna?
Prova dessa först och sen är det vara kontrast och skärpa du måste fixa.

/Stefan R. Nilsson

Gör en enkel förinställning som matchar jpg bilden i kameran. Sen är det bara att lägga på de förinställningarna på alla bilder.

/Staffan

Det har jag försökt. Jag lyckas få en bild ganska bra efter lite meck, men det funkar inte att applicera på allt. Det har väl med ljus och exponering att göra kan jag tänka mig...

Funkar inte kamera kalibreringsprofilen i LR bra för färgerna?
Prova dessa först och sen är det vara kontrast och skärpa du måste fixa.

/Stefan R. Nilsson

Jag måste säga att jag inte helt förstår mig på LR kalibreringsreglage gentemot Canons färgprofiler. Men det är väl det jag måste jobba på kanske...

Jag fattar inte. Du vill redigera, men vill ha det som kamerans inställningar?
Motsägelsefullt. Bästa sättet är då att använda DPP som redigerare och LR som arkiverare.

/Stefan R. Nilsson

Jag vill väldigt sällan att det blir precis kamerans inställningar. Det jag vill är att bilden börjar med att se ut som den gör i kameran när jag tittar på den i LR. Det känns så onödigt att den skulle bli något annat. Sen kan jag redigera som jag vill och om jag vill.

Vissa bilder kanske man bara ska skicka till en vän och då känns det överjobbat att "redigera tillbaka" en bild. Jag vill skicka den så bra som den faktiskt såg ut att vara i kameran.

Jag vet att jag kan fota RAW+JPG, men det tar bara mer plats på minneskortet.

Redigera i DPP och arkivera i LR låter krångligt.

Med den skillnaden du visar här så har du ändrat reglagen för JPG ganska rejält i kameran. Denverkar bland annat höja mellantonerna.
För Raw bör man inte göra det. Det är inte bara den inbäddade bilden som visas på displayen. Det är också den som ligger till underlag för histogrammet och varningen när det klipper i högdagrarna.
Ju mer man fipplar med kamerans jpg reglage desto längre från datan i en raw fil klarar kommer man.
Så ställ allt på lägsta möjliga. Då kommer histogrammet var så nära sanningen om raw- filen som en jpg kan.

Tack för bra, snabbt och ingående svar! Men hur kan jag göra för att få bilden som den ser ut i den inbäddade jpg-filen? Den är ju mycket bättre. Måste jag redigera det varje gång i lightroom genom reglagen för HSL och Camera calibabration?

Andra har redan besvarat din följdfråga, men det handlar som sagt om att skapa ett preset i Lightroom som gör ungefär samma saker. Det är ju inte så att kameran har någon magi för sig, utan allt den gör konsekvent med alla bilder kan du också få Lightroom att göra med alla bilder. Men det tar ett tag att hitta vad man skall justera och hur mycket. Sedan kan det finnas lite kvarstående små skillnader som har att göra med hur Canon respeketive Adobe väljer att tolka rådata, men det är mer subtila saker.

Som ytterligare andra påpekat kan de vara lurigt att ha kameran inställd att göra saker, det du då ser på kamerans skärm och i histogrammen är inte riktigt reprsentativt för dina rådata, utan för hur en redigerad fil kan se ut. Nu gör jag ofta precis så själv, med flit: Alltså jag kör lite olika jpeg-presets i kameran beroende på ljussituationen som motsvarar ungefär hur jag ändå typiskt brukar efterarbeta bilder i sådana ljussituationer. Men det gäller att vara medveten om vad man gör.

Nu har jag inte LR framför mig, så jag minns inte allt ordagrant, men längst ner till höger i Develop module finns ett val av Style(?). Default är Adobe Standard, men jag kan välja min kameras (Canon 50D) olika picture styles där. Om du har någon sådan vald i kameran som du är nöjd med, vore det en enkel lösningatt välja samma i LR.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto