Annons

Lightroom: lrdata och lrcat

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
En fråga av en digital invandrare:
lrcat är ju den filen där alla bildbehandlingarna är sparade. Vad sparar lrdata egentligen?
Bakgrunden till min fråga är att jag vill veta vilka filer man egentligen behöver för att kunna återställa hela katalogen i fall att. Det är ju själva bildfilerna så klart och lrcat om jag har fattat det rätt. Men vad gör lrdata egentligen?

Hej!
En fråga av en digital invandrare:
lrcat är ju den filen där alla bildbehandlingarna är sparade. Vad sparar lrdata egentligen?
Bakgrunden till min fråga är att jag vill veta vilka filer man egentligen behöver för att kunna återställa hela katalogen i fall att. Det är ju själva bildfilerna så klart och lrcat om jag har fattat det rätt. Men vad gör lrdata egentligen?

lrdata är bara temporär-data (såsom previews och liknande). Du behöver inte säkerhetskopiera detta, eftersom innehållet kommer att skapas om när det behövs.

Du har förstått rätt. Du behöver dina originalbilder (helst i samma mappstruktur som du har dem i) samt lrcat-filen (LR's databas).

Får du en diskkrasch eller byter dator eller nåt annat så är det bara att:
- kopiera dina originalbilder från backup till nya disken (helst med samma enhetsbokstav och huvudmapp, men det är inte nödvändigt)
- kopiera din lrcat-fil från backup till ny disk (valfri placering)

Dubbelklicka på lrcat-filen på nya datorn/disken och då är igång igen (ifall du kopierat bilderna till exakt samma enhet/mapp). Har du kopierat bilderna till annan enhet/mapp så kommer LR inte att hitta bilderna, och därmed visa frågetecken på alla bilder. Då är det bara att högerklicka på en bild eller en mapp och välja "find missing photos".

Om man jobbar mycket med presets, t ex för utskrifter, redigeringar etc så kan det vara smart att göra backup även på dessa.

Tyvärr är sökvägen till dessa inte helt lätt att hitta men om du går till Edit-Prefereneces-Presets och klickar på Show Lightroom Presets Folder så visas var dessa lagras.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto