Annons

Lightroom kortkommandon funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag kör Lightroom 7.5.1, dvs den nyaste versionen, och har senaste veckan haft problem med att de vanliga kortkommandona i programmet ibland funkar och ibland inte. T ex R=beskär, D=redigera, E=bibliotek. När kortkommandona inte fungerar börjar de istället att ändra temperatur, svärta, etc. Mig veterligen trycker jag inte in något kommando som får det att sluta/börja fungera. Någon som vet vad som händer?

Nämnas ska att jag även har VSCO keys installerat, men har inte gjort egna kommandon för det. Det jag använder mest är ctrl+pil upp/ned för att ändra exponering, men den funkar inte heller längre. Jag uppdaterade till 7.5.1 i fredags utan att uppleva någon förbättring, har dock inte ominstallerat VSCO keys.

Tack på förhand! / Petra

Senaste version är 6.0.1, innan dess var det 5.7.1.

Vad har du för dator?

VSCO keys gör just det du säger – mappar om tangenter. Prova att inaktivera pluginet.

Det råkar inte vara den där jäkla scroll lock tangenten som är intryckt?
Eller switchat till engelskt tangentbort = Shift+Alt

Tack för svar!

5.7.1 var det såklart. Men när jag går in i "kolla om det finns uppdateringar" under hjälp så står det "du har det senaste programmet, det finns inga uppdateringar för närvarande".

Ibland funkar det som det ska den första halvtimmen, sedan slutar det att funka. Nu funkar det t ex, om jag då försöker med scroll lock så blir det ingen förändring. När jag trycker in shift+alt blinkar det till i Återställ ton och återställ närvaro på redigerasidan, men E och D funkar fortfarande för att skifta mellan redigera och bibliotek. Så det är inte det som ställer till det.

Jag avinstallerar VSCO keys nu och återinstallerar för att se om det börjar funka igen.

Har du provat med ett annat tangentbord?
F-lock heter tangenten förresten.. F Lock

Hej, nu har jag avinstallerat VSCO keys och återinstallerat och det funkar igen. Kollade igenom första installationsvideon och ställde in på simple istället för standard nere i activate-rutan, tror att det ev var det som fick mina VSCO-inställningar att funka igen.

Har inte tillgång till något annat tangentbord. F-lock har jag inte hört talas om/hittar inte.

Tack för ditt engagemang :)

Hej, nu har jag avinstallerat VSCO keys och återinstallerat och det funkar igen. Kollade igenom första installationsvideon och ställde in på simple istället för standard nere i activate-rutan, tror att det ev var det som fick mina VSCO-inställningar att funka igen.

Har inte tillgång till något annat tangentbord. F-lock har jag inte hört talas om/hittar inte.

Tack för ditt engagemang :)
Flock låser F-Funktions-tangeterna. Jag vet inte vad jag skall ha den till men den finns på tangentbordet o kan skapa oreda OM den används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar