Annons

Lightroom, kameraprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Har gjort en kameraprofil i Adobe DNG profile editor. Var lägger jag dcp-filen? Enligt Adobe ska den läggas i X:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 4.2 RC\Resources\CameraProfiles\
Men när jag öppnar CameraProfiles finns mapparna Adobe Standard och Camera. I Camera finns väldans massa mappar för alla olika kameror. Har provat alla möjliga varianter men kameraprofilen syns inte i Lightroom Classic. Win 10, Eos 5D mkIII och jag har startat om Lightroom varje gång efter att jag flyttat filen.
//Lasse Å
 
Testa något i stil med:

C:\Users\Lasse\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Möjligen är väl Users --> Användare i svensk version av Windows. AppData är nog dold, så du måste visa dolda filer.

Red: Det är förstås inget mellanslag i sökvägen ovan, men av någon märklig anledning visas den åtminstone hos mig med ett mellanslag i CameraProfiles.
 
Det stämmer. Mina är här, men jag har inga mellanslag nånstans. Det är forumet som visar det fel.

C:\Users\Stefan\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

/Stefan
 
Tack, båda två och God Jul på er (och alla andra på Fotosidan också)! Jag provar när det lugnat ner sig lite efter allt julstök. /Lasse Å
 
Det stämmer. Mina är här, men jag har inga mellanslag nånstans. Det är forumet som visar det fel.

C:\Users\Stefan\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

/Stefan

Tyvärr, fanns inga kamera- eller objektivprofiler där. Och inget annat heller, bara en liten dat-fil. Alla profiler jag hittar ligger under Lightroom i programmappen, och det är ju i det programmet jag ska använda profilen i första hand. I ...\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\CameraProfiles är det heltomt.
Jag provar vidare. /Lasse Å
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.