Annons

Lightroom känner inte igen raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Helt plötsligt lyckas jag inte importera bilder från min 7D eller 5DII, varken med Photomechanic eller Lightroom. I lightroom får jag felmeddelandet "Filen känns inte igen av stödet för raw-format i Lightroom". Jag har nyligen uppdaterat mitt OS till Mac OS X 10.9.2. I övrigt har jag importerat tusentals bilder med exakt samma uppsättning och version. Det finns inte heller någon senare version av Adobe Camera RAW. Några tips?

Helt plötsligt lyckas jag inte importera bilder från min 7D eller 5DII, varken med Photomechanic eller Lightroom. I lightroom får jag felmeddelandet "Filen känns inte igen av stödet för raw-format i Lightroom". Jag har nyligen uppdaterat mitt OS till Mac OS X 10.9.2. I övrigt har jag importerat tusentals bilder med exakt samma uppsättning och version. Det finns inte heller någon senare version av Adobe Camera RAW. Några tips?

Filerna är felaktiga från minneskortet?
I med kortet i kameran, kan du se alla filerna där?

Filerna syns i kameran, formaterat kortet och tagit nya bildfiler. Ska testa med annat kort och annan kamera senare.

Provade med 274 nytagna bilder, funkade inte. Provade att köra direkt från kameran, funkade med både enstaka filer och alla 274. Min bästa gissning just nu, kortläsaren.

Har kört ett par fullt fungerande överföringar med min nya Lexar kortläsare. Ser ut som det var min hyfsat nya SanDisk USB 3.0 kortläsare som har gett upp. Det kan ju vara bra att veta att en trasig kortläsare kan ge felmeddelande att "filformatet inte känns igen".

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto