ANNONS
Annons

Lightroom i stort oanvändbart medan Photoshop funkar bra

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!
Jag kan inte använda Lightroom (den webbaserade) på min pc pga att den startar och laddar extremt långsamt med långa stunder av "Lightroom svarar inte". Stänger jag av synkningen så kan det blir lite bättre efter en lång stunds "återhämtning".
Photoshop och camera raw fungerar däremot bra, där blir det bara stopp vid en rejäl mängd penseldrag eller typ kloning vilket jag uppfattar är rätt normalt. Jag har provat olika inställningar som tex aktivera/avaktivera grafikkortet för visningar, rensat cache, köra med mindre visningsbild etc. men inget gör skillnad.
Jag har ingen mastodont-dator så det är egentligen inte en prestandafråga i den bemärkelsen utan jag undrar om det är så att Lightroom är så pass mycket mer krävande att det här är att se som normalt med en inte alltför stark dator och att acceptera läget. Det som gör mig förbryllad är att Photoshop och camera raw fungerar som ett vanligt annat program utan de här fördröjningarna.

Det mesta som åtminstone jag gör med Lightroom (förvisso den lokalt installerade Classic) är inte särskilt processorkrävande alls och bara begränsat hårddiskkrävande. Om jag var du hade jag tittat på om det finns några missade stora mappar valda för synk, och/eller flaskhalsar i internetaccessen.

Hej!
Jag kan inte använda Lightroom (den webbaserade) på min pc pga att den startar och laddar extremt långsamt med långa stunder av "Lightroom svarar inte". Stänger jag av synkningen så kan det blir lite bättre efter en lång stunds "återhämtning".
Photoshop och camera raw fungerar däremot bra, där blir det bara stopp vid en rejäl mängd penseldrag eller typ kloning vilket jag uppfattar är rätt normalt. Jag har provat olika inställningar som tex aktivera/avaktivera grafikkortet för visningar, rensat cache, köra med mindre visningsbild etc. men inget gör skillnad.
Jag har ingen mastodont-dator så det är egentligen inte en prestandafråga i den bemärkelsen utan jag undrar om det är så att Lightroom är så pass mycket mer krävande att det här är att se som normalt med en inte alltför stark dator och att acceptera läget. Det som gör mig förbryllad är att Photoshop och camera raw fungerar som ett vanligt annat program utan de här fördröjningarna.

Om du har problem med den webbaserade Lightroomversionen men inte med den lokalt installerade Photoshop, så tycker jag det lutar åt ett problem på antingen internetanslutning/nätverkskort eller webbläsare. Har du provat att köra den lokalt installerade Lightroom istället?
Vad har du för dator? CPU/RAM-minne/disk/OS = operativsystem/internetanslutning ?

I Lightroom kan man ju påverka hur mycket som lokalt skall lagras, du har säkert koll på det men det är inte så så att disk utrymmet börjar bli fullt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar