Annons

Lightroom hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hej!

Efter en fotostund ute i skogen så kom jag hem och importerade mina raw filer i lightroom.
Började därefter att redigera, gjorde en bild svart/vit och exporterade den till jpg.
När jag kollade på den exporterade jpg filen så ser den ut att vara i sepia.

Efter det började jag att forska lite inne i lightroom och det visar sig att alla bilder jag har i "framkalla" läget ändrar sig när jag går in i vanliga visningsläget.
Jag har för mig att det aldrig har vart så tidigare. någon som vet om det blivit något galet eller om så är fallet?

ska väl tillägga att när jag skickade bilden till mig själv på fbchatten så är den färdigredigerade bilder i svart/vit och inte sepia.

Hej!

Efter en fotostund ute i skogen så kom jag hem och importerade mina raw filer i lightroom.
Började därefter att redigera, gjorde en bild svart/vit och exporterade den till jpg.
När jag kollade på den exporterade jpg filen så ser den ut att vara i sepia.

Efter det började jag att forska lite inne i lightroom och det visar sig att alla bilder jag har i "framkalla" läget ändrar sig när jag går in i vanliga visningsläget.
Jag har för mig att det aldrig har vart så tidigare. någon som vet om det blivit något galet eller om så är fallet?

ska väl tillägga att när jag skickade bilden till mig själv på fbchatten så är den färdigredigerade bilder i svart/vit och inte sepia.

Den exporterade bilden och den som du såg på fbchatten bör se nästintill identiska ut, eller så är de olika bilder.
-I vilket läge ser de sepia färgade ut? Och om de gör det, vad händer om du återställer bilden? Hur ser det ut i Händelserpanelen i Framkallningsmodulen? Du råkar inte köra f.lux?

Den exporterade bilden och den som du såg på fbchatten bör se nästintill identiska ut, eller så är de olika bilder.
-I vilket läge ser de sepia färgade ut? Och om de gör det, vad händer om du återställer bilden? Hur ser det ut i Händelserpanelen i Framkallningsmodulen? Du råkar inte köra f.lux?

gick in i mappen där mina exporterade bilder hamnar och de är fortf sepia.
så det är verkligen mysko.
f.lux har jag aldrig använt mig utav.
Nu prövade jag att trycka på svart/vit i framkallningsläget och då blir bilden svart/vit i hur man nu ska säga i "framkalla bilden" medans överblick (den lilla bilden till vänster" är i sepia.

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    22.2 KB · Visningar: 65
Kanske något som är knas med förhandsvisningarna? Prova att byta namn på förhandsvisningsfilen (efter att du stängt av Lightroom) med namnet (Din katalog Previews.lrdata), en ny fräsh skapas när du sedan startar Lightroom igen. Funkar det inte, stäng av Lightroom och byt tillbaka namnet.

Du är inte ensam, som om det nu är ngn tröst.
Jag har läst om problemet på nätet ett antal ggr men aldrig riktigt intresserat mig för lösningen.
Ska se om jag hittar ngt...

gick in i mappen där mina exporterade bilder hamnar och de är fortf sepia.
så det är verkligen mysko.
f.lux har jag aldrig använt mig utav.
Nu prövade jag att trycka på svart/vit i framkallningsläget och då blir bilden svart/vit i hur man nu ska säga i "framkalla bilden" medans överblick (den lilla bilden till vänster" är i sepia.

Den lilla bilden visar hur bilder ser ut om man lagt ett preset på dem. Rätt ofta släpar den där lilla bilden efter och visar saker som inte har någon substans. Jag vågar inte lita på den.

Men det förklarar inte det andra fenomenet, att bilderna blir i sepiaton vid export. Har du kollat så att din exportinställning inte lägger på ett sepiapreset i samband med exporten?

Den lilla bilden visar hur bilder ser ut om man lagt ett preset på dem. Rätt ofta släpar den där lilla bilden efter och visar saker som inte har någon substans. Jag vågar inte lita på den.

Men det förklarar inte det andra fenomenet, att bilderna blir i sepiaton vid export. Har du kollat så att din exportinställning inte lägger på ett sepiapreset i samband med exporten?

ja jag, kollade inställingarna igår och ingenting tydde på det.
Den exporterar i sepia men när jag som sagt vidarbefodrar bilden blir den i svart/vit.

Kanske kan hitta nån info i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=164735

Kan det vara så enkelt att du har soft proofing aktiverat i Framkalla-modulen? Ser bilden annorlunda ut om du växlar mellan Bibliotek- och Framkalla-modulen?

Det lär ju ha att göra något med att Lightroom använder en annan färgprofil än det program du använder för att visa jpeg misstänker jag. Har för mig att jag läst att vissa webbläsare inte kan hantera färgprofiler (eller att det måste aktiveras i vissa) vilket även kan förklara att det ser annorlunda ut på Facebook.

Antingen behöver jag eller du läsa en gg till.
Problemet uppstår väl i develop module inuti Lightroom?
Jo, kanske läste lite slarvigt..

Ok, TS skrev visst "Efter det började jag att forska lite inne i lightroom och det visar sig att alla bilder jag har i "framkalla" läget ändrar sig när jag går in i vanliga visningsläget."

Får väl tolka "vanliga visningsläget" som Biblioteksmodulen då antar jag. :)

Om man har "soft proofing" aktiverat så är det ju precis det som händer. Bilden visas annorlunda i framkalla-modulen.

Kolla om soft proofing är ibockat, bocka i så fall ur.. http://www.eduardoangel.com/wp-content/uploads/2012/01/Lightroom4-SoftProofing-Pixma.jpg

då läser jag inte helt uppåt väggarna :)

Det kan vara så, kommer inte åt min dator förrens på lördag då den är nerpackad i flyttkartonger.....
Men det har ALDRIG varit så förut, har använt lightroom i snart ett års tid och aldrig blivit så.
Det är först nu jag har märkt att det blivit så.
tror att jag får formatera om burken. :(

OM det är soft proofing som spökar så är det ju lätt åtgärdat. Tror att snabbkommandot för att slå på/av soft proofing i Framkalla-modulen är "S". Så det kan ju vara så att du sluntit på tangentbordet vid något tillfälle.

Jaja, går ju i alla fall snabbt att kolla när ni packat upp. :)

OM det är soft proofing som spökar så är det ju lätt åtgärdat. Tror att snabbkommandot för att slå på/av soft proofing i Framkalla-modulen är "S". Så det kan ju vara så att du sluntit på tangentbordet vid något tillfälle.

Jaja, går ju i alla fall snabbt att kolla när ni packat upp. :)

det ska jag absolut göra. :) hoppas på att det är så enkelt. :D

Det kan vara så, kommer inte åt min dator förrens på lördag då den är nerpackad i flyttkartonger.....
Men det har ALDRIG varit så förut, har använt lightroom i snart ett års tid och aldrig blivit så.
Det är först nu jag har märkt att det blivit så.
tror att jag får formatera om burken. :(

Provade du mitt tips? Inlägg #2.

Kan du prova att öppna en säkerhetskopia av katalogen och se om det funkar? Kanske kan leva med att en veckas framkallning "försvinner"?

yep nu har jag packat upp och prövat utan resultat...
det blir en formatering på hela burken. :(

Det låter som lite overkill. Jag har haft LR sedan den första versionen och har aldrig behövt formatera om hårddisken (diskarna) pga buggar eller annat jox i programmet. Har du verkligen provat alla förslag i tråden? Kollat Adobes LR-support? Googlat på ditt problem? Sökt i andra forum? Etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar