Annons

Lightroom ger mina bilder för mycket kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Jag är jätte nöjd med mina bilder i kameran och allt ser bra ut när bilderna förhandsgranskas i Lightroom. Men när bilderna är färdig importerade så blir de mörka, hudtoner blir röd/lila och kontrasterna blir väldigt kraftiga. Har försökt att minska kontrasten etc men jag närmar mig inte önskat resultat. Det blir antingen för mycket kontrast eller för lite kontrast därför blir jag inte riktigt nöjd med mina natur & porträtt bilder.

Någon som vet vad detta beror på eller har haft liknande problem?

Min utrustning:
Mac Book Pro
Canon 5D Mark II (fotar i Raw)
Lighroom 2.2
Skärm Eizo FlexScan SX2461W (Kalibrerad med Spyder)
Kamera & Lightroom inställd på Adobe RGB
Håller även koll på histogrammet när jag fotar.
 
Lightroom applicerar en standard-framkallning efter att bilderna har importerats. Du kan ändra denna standardframkallning genom att klicka på "Set Default Settings" i menyn när du är i framkallningsmodulen.
 
"Kontrast" finns ju på många ställen i bilden...

Menar du att:
-Bilden har för lite skillnad mellan mörkaste och ljusaste parti?
-Bildens mellantoner blir otydliga, "kontrastlösa"?
-Är det skuggor/högdager som saknar kontrast?

Om du säger att det antingen blir för mycket ELLER för lite kontrast måste det ju rent fysiskt sett finnas ett mellanläge. Bilden KAN inte gå från överkontrast till underkontrast utan mellanting. Vad är det som är "fel" när mellantonskontrasten är "rätt"?

Som du ställer frågan nu är det samma sak som att fråga om "varför Matisse har bättre färger än Grünewald" - det finns många svar, och inget av dem kommer vara "rätt" - allt beror på detaljerna i hur du uppfattar det.

[edit]
Börja med att uppdatera LR till 2.6 som tidigare anmärktes. Kameraprofilen är betydligt bättre här.
[/edit]
 
Jag är jätte nöjd med mina bilder i kameran och allt ser bra ut när bilderna förhandsgranskas i Lightroom. Men när bilderna är färdig importerade så blir de mörka, hudtoner blir röd/lila och kontrasterna blir väldigt kraftiga. Har försökt att minska kontrasten etc men jag närmar mig inte önskat resultat. Det blir antingen för mycket kontrast eller för lite kontrast därför blir jag inte riktigt nöjd med mina natur & porträtt bilder.

Någon som vet vad detta beror på eller har haft liknande problem?

Min utrustning:
Mac Book Pro
Canon 5D Mark II (fotar i Raw)
Lighroom 2.2
Skärm Eizo FlexScan SX2461W (Kalibrerad med Spyder)
Kamera & Lightroom inställd på Adobe RGB
Håller även koll på histogrammet när jag fotar.

Är det inte så att du har auto adjust påslagen? Då spökar det rejält. Hade själv fått det påslaget i Beta 3.0 tror jag och plötsligt blev allt fel. Tog tid innan jag hittade var jag kunde slå av det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.