Annons

Lightroom gör bilderna ljusare än DPP

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag har jag upptäckt något som jag inte uppfattat tidigare: Lightroom presenterar bilderna ljusare än Canons egna programvara DPP.

Det här handlar inte om "det vanliga" fenomenet att en bild inte ser likadan ut i Lightroom som i kameran, utan här gör Lightroom bilden ljusare. Resultatet är att bilder har så kallad bandning i sig redan i utgångsläget.

Det var bandningen som fick mig att reagera. Därför öppnade jag samma bild i DPP och kunde då se att den är betydligt mörkare och någon bandning finns inte.

Jag ska poängtera att jag inte gjort någonting med bilden i samband med importen, utan den bild jag ser är den tolkning av rawfilen som Lightroom gör.

Någon som känner till något mer om det här?

Är det så enkelt att Adobe helt enkelt gör en något märklig tolkning av rawfilen?

För att DPP läser av inställningar i bildstilen i kamerans och lägger på detta kanske?
Dvs brusred, skärpa, färgval, etc, medan Lightroom visar, om man inte har lagt in en preset, en nativ form som i nte kan avläsa bildstilarna. Du kan oftast se tumnageln vid import som snabbt försvinner när LR lägger över sin tumnagel över.

/Stefan

För att DPP läser av inställningar i bildstilen i kamerans och lägger på detta kanske?
Dvs brusred, skärpa, färgval, etc, medan Lightroom visar, om man inte har lagt in en preset, en nativ form som i nte kan avläsa bildstilarna. Du kan oftast se tumnageln vid import som snabbt försvinner när LR lägger över sin tumnagel över.

/Stefan

Det var den rätt rejäla skillnaden som fick mig att reagera. Jag har även provat att välja mellan de olika Canon-bildstilar som Adobe försökt efterapa i Lightroom, men även då blir bilderna betydligt ljusare. Det uppenbara problem det medför är den extremt fula bandning som uppstår i lågdagrarna.

1. LR resetat
2. DPP endast export

Precis tvärtom?

/Stefan

Bilagor

• 20120512-256B3309.jpg
    20120512-256B3309.jpg
    21.3 KB · Visningar: 497
  • 20120512-256B3309-dpp.jpg
    20120512-256B3309-dpp.jpg
    18.8 KB · Visningar: 490
Intressant.

DPP lägger på en rätt rejäl kontrastkurva i alla de olika bildstilarna. Den tar definitivt ner de djupaste lågdagrarna. Canons lösning på att dölja bandningen från 7D kanske?!

Skit i bandningen! Mk3 producerar enastående resultat i alla lägen.
Bandning uppkommer bara vid extrema situationer och skärpa går att justera bra i PP.
Haft kameran med på två bröllop nu och nattfotografering samt flera pseudo-HDR. Allt blev bra :)

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Idag har jag upptäckt något som jag inte uppfattat tidigare: Lightroom presenterar bilderna ljusare än Canons egna programvara DPP.

Det här handlar inte om "det vanliga" fenomenet att en bild inte ser likadan ut i Lightroom som i kameran, utan här gör Lightroom bilden ljusare. Resultatet är att bilder har så kallad bandning i sig redan i utgångsläget.

Det var bandningen som fick mig att reagera. Därför öppnade jag samma bild i DPP och kunde då se att den är betydligt mörkare och någon bandning finns inte.

Jag ska poängtera att jag inte gjort någonting med bilden i samband med importen, utan den bild jag ser är den tolkning av rawfilen som Lightroom gör.

Någon som känner till något mer om det här?

Är det så enkelt att Adobe helt enkelt gör en något märklig tolkning av rawfilen?

Hej !

Ha du kollat vilken fägrprofil - utskriftsprofil // rendering DPP använder ?

Kan spela spratt.

//MW

Senast ändrad:

Om du ser bandning har du antagligen valt Prophoto RGB och 8 bitar som output. På något annat sätt kan jag inte få Lightroom att skapa bandningar.

Om du ser bandning har du antagligen valt Prophoto RGB och 8 bitar som output. På något annat sätt kan jag inte få Lightroom att skapa bandningar.

Allt det här sker inne i Lightroom, inte i exporterad fil eller fil som tagits till extern editor. Jag kör aldrig annat än 16 bitar och ProPhoto RGB.

Genom att justera bildens lågdagrar i Lightroom kan jag återskapa den bild jag ser i DPP. Bandningarna upphör. Men kvarstår gör det faktum att Lightroom tycker att bilden ska ljusas upp så mycket initialt att jag får bandning i lågdagrarna.

...Lightroom tycker att bilden ska ljusas upp så mycket initialt att jag får bandning i lågdagrarna.

Hej, när du säger att LR vill ljusa upp bilden så får jag intrycket att du har "auto tone" invalt, d.v.s. att man som default låter LR justera reglagen under "Tone" automatiskt (exponering, svartpunkt etc) för alla bilder. Kolla om du har det förbockat i inställningarna och prova i så fall att ta bort den funktionen. (Edit > Preferences > Presets > Auto apply tone adjustments i engelsk LR3)

(Man kanske kan lära sig att gilla den automatiska justeringen men jag har inte lyckats med det - jag har å andra sidan inte försökt särskilt mycket heller. De få gånger jag testat autojustering så har jag tyckt att det var nog bättre innan och sen har jag helt enkelt låtit bli den funktionen.)

Hej, när du säger att LR vill ljusa upp bilden så får jag intrycket att du har "auto tone" invalt, d.v.s. att man som default låter LR justera reglagen under "Tone" automatiskt (exponering, svartpunkt etc) för alla bilder. Kolla om du har det förbockat i inställningarna och prova i så fall att ta bort den funktionen. (Edit > Preferences > Presets > Auto apply tone adjustments i engelsk LR3)

(Man kanske kan lära sig att gilla den automatiska justeringen men jag har inte lyckats med det - jag har å andra sidan inte försökt särskilt mycket heller. De få gånger jag testat autojustering så har jag tyckt att det var nog bättre innan och sen har jag helt enkelt låtit bli den funktionen.)

Nej, autojusteringen är avstängd. Jag gillade inte heller den generellt på alla bilder. Däremot använder jag den ibland som inspiration/utgångspunkt.

Jag känner inte igen detta.

Kan du läga upp en RAW-fil för nedeladdning som exemplifierar detta?

Det är nytt även för mig och jag har ägnat några timmar åt att försöka säkerställa att jag inte gjort någon inställning som ändrat förutsättningarna för hur Lightroom renderar bilderna. Oftast brukar det kunna vara användarens fel. :)

Än så länge har jag inte hittat något konkret.

Lägger med en länk till två bilder. Det ena är en skärmdump med 100% visning av hur bilden tolkas i DPP och Lightroom. Dessutom finns rawfilen med.

http://wtrns.fr/waWpJlJW1YCvyWO

Det är nytt även för mig och jag har ägnat några timmar åt att försöka säkerställa att jag inte gjort någon inställning som ändrat förutsättningarna för hur Lightroom renderar bilderna. Oftast brukar det kunna vara användarens fel. :)

Än så länge har jag inte hittat något konkret.

Lägger med en länk till två bilder. Det ena är en skärmdump med 100% visning av hur bilden tolkas i DPP och Lightroom. Dessutom finns rawfilen med.

http://wtrns.fr/waWpJlJW1YCvyWO

Jag ser faktiskt inte riktigt problemet. Inte på skärmdumpen inte i LR

Om jag lyfter exponering eller shadows ser jag bandning men inte med default inställningarna.

Jag får nog skaffa nya glasögon eller kalibrera om skärmen...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto