Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom Framkallningspaneler/Develop panels är inaktiverade

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Hjälp! Tusentals foton går inte att redigera utan att manuellt slå på varje enskild panel som jag vill använda. Har sökt nätet men ingen lösning jag hittat hjälper. Verkar som om ON1 vid migreringen från Lightroom Classic satte dessa, ser inget annat samband och flera på nätet har upplevt detta. Jag har mejlat ON1 utan att få svar.

Ett förslag till lösning är att använda Auto Sync men det lyckas jag inte med.

Det ser alltså ut så här, varje panel i modulen går ju att aktivera/inaktivera manuellt för ett foto men jag hittar inget sätt att återställa för alla foton som är påverkade och det är MÅNGA:

Skärmbild 2025-02-10 093319.png

Genom att trycka på Alt-tangenten kommer alternativet att slå på panelen upp men det är ju ogörligt att göra denna manuella åtgärd på tusentals foton.

Skärmbild 2025-02-10 094108.png

Nyimporterade bilder har inte detta problem så nu kan ju någon tycka att det inte är något stort problem eftersom de som redan finns i katalogen borde vara behandlade men så är det inte eftersom jag har en rejäl backlogg med inskannade gamla bilder från 70-talet och framåt.

Så... HJÄLP !

Jag har sett flera som har haft samma problem efter migrering (ON1).
Ett sätt för dig att slå på alla paneler för alla bilder samtidigt är att först välja samtliga bilder som har detta problem, sedan slå på Autosynk i Lighroom och slå på panelerna. Då borde det lösa sig för samtliga bilder.

Autosynk hittar du längst nere i Develop (Framkallning) om du håller nere CMD. Knappen "Synkronisera" byter då till "Automatisk synk" och du kan välja att slå på den.

Jag har sett flera som har haft samma problem efter migrering (ON1).
Ett sätt för dig att slå på alla paneler för alla bilder samtidigt är att först välja samtliga bilder som har detta problem, sedan slå på Autosynk i Lighroom och slå på panelerna. Då borde det lösa sig för samtliga bilder.

Autosynk hittar du längst nere i Develop (Framkallning) om du håller nere CMD. Knappen "Synkronisera" byter då till "Automatisk synk" och du kan välja att slå på den.
Tack för tipset. Testade på några bilder och det verkar funka. Vet dock inte hur jag ska hitta alla bilder med problemet men när det dyker upp nån kan jag ju ta alla i sammanhanget som har problemet. Blev lite orolig dock av ON1s svar:

We do make LR adjustments in Lightroom to try and match settings.

You can use the Roll Back option in the LR migration.
File>Plugin Extras: Migrate Catalog to ON1 PHoto.

Jag har ju avinstallerat och fått refund men undrar vad mer de ändrat, läskigt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto