Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom, flytta filer mellan hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom och jag har mina bilder liggande på en NAS . Detta gör att det tar lite tid att ladda bilderna när jag redigerar. Jag skulle vilja flytta mina bilder från NASen till datorn. Hur gör jag det enklast så att Lightroom hittar dem? Jag har även lagrat Lightrooms databas på samma sätt. Åtminstone tror jag det, eller också var det bara säkerhetskopian av databasen.

Var lagras databasen som default?

Jag kör Lightroom och jag har mina bilder liggande på en NAS . Detta gör att det tar lite tid att ladda bilderna när jag redigerar. Jag skulle vilja flytta mina bilder från NASen till datorn. Hur gör jag det enklast så att Lightroom hittar dem? Jag har även lagrat Lightrooms databas på samma sätt. Åtminstone tror jag det, eller också var det bara säkerhetskopian av databasen.

Var lagras databasen som default?

Du kan se var du har din databas. Gå in i Lightroom, välj Edit-Catalog Settings. Gå till fliken General, längs upp så har du Location. Trycker du på knappen Show så öppna platsen upp i utforskaren.

För att flytta finns det två vägar:

1) Dra & Släpp inne i Lightroom. Det är den rekommenderade vägen. Det som är lite knepgit är att du sannolikt inte ser din interna hårddisk inne i Lightroom eftersom du inte har några bilder som är importerade i LR som ligger på hårddisken. Enklaste sättet att lösa detta är att skapa en mapp på din HD och lägga någon bild i den och först importera den bilden. Då bör du se både NAS:en och din HD bland mapparna i library modulen och kan dra och släppa mellan dem. Det kan kännas lite olustigt att göra en så stor förflyttning i Lighroom. Vad händer om något går snett mitt i flytten?

2) Alternativ metod, som kanske kan kännas lite tryggare? Börja med att kopiera alla originalfilerna från NAS till HD. Koppla sedan bort NAS. Starta LR. Du kommer då att se ett frågetecken på dina mappar. Högerklicka och välj "locate missing folder" och peka till mappen på hårddsisken. OBS! Detta förutsätter att du nu har en setup där du har en "huvudmapp" där du har undermappar med dina bilder. Om inte så får du bökigt att peka ALLA mappar. Om du inte har en huvudmapp kan du först skapa den genom att högerklicka och välja "Add parent folder".

Se till att ha backup på din katalogfil innan du börjar meka!!

Jag har inte så mycket att tillägga till Anders utmärkta beskrivning utom att säga att i detta fall skulle jag nog valt alternativ 2 när det är så mycket som ska flyttas och att det är viktigt att du inte ändrar i den interna mappstrukturen när du flyttar, så som bilderna var ordnade på NAS:en ska de vara ordnade på datorn annars kan du få väldigt mycket extraarbete. Vill du organisera om gör det efter flytten enligt alternativ 1 när du har säkerställt att flytten gått bra.

En annan sak, Lightroom jobbar mycket mer mot databasen än mot bildfilerna så att ha databasen på en snabb (och helst intern) hårddisk är det vikitgaste för prestandan.

Tack för era mycket klarläggande svar. Det låter som om flytten inte ger mig så mycket prestandavinst men jag kan inte hålla mig. Jag måste prova och se om det blir bättre. I annat fall så får det nog bli en SSD.

Tack för era mycket klarläggande svar. Det låter som om flytten inte ger mig så mycket prestandavinst men jag kan inte hålla mig. Jag måste prova och se om det blir bättre. I annat fall så får det nog bli en SSD.

Jag tror nog att du kommer att få en prestandavinst. Data från originalfilen kan läsas in vid flera olika tillfällen och min erfarenhet är att en intern disk nästan alltid är betydligt snabbare än en hemma-NAS.

Om du skaffar en SSD - vilket jag rekommenderar - så se till att lägga både katalogfilen där OCH camera raws cache där. Den används hela tiden när man redigerar bilder.

Jag köpte min första ssd för några veckor sen och jag kan verkligen rekomendera dig att köpa en.
Jag har inte bilderna på den, de får inte plats. Jag har den som systemdisk men har även lagt LR-katalogen och cache-filerna där. Det blev en rejäl prestandaförbättring, mer än jag vågat hoppas på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto