Annons

Lightroom, förlorad metadata (Location)

Produkter
(logga in för att koppla)

BRB_67

Medlem
Hej

Jag kör sedan en tid Lightroom 3.5 och har påbörjat arbetet att plocka in hela min samlade bildsamling i katalogen, jag kompletterar hela tiden med att fylla på keywords och location på alla bilder. Jag upptäckte igår att location data är försvunnen i de flesta bilderna, inte de nyaste importerna dock och kan inte förstå varför detta händer (alla annan metadata är kvar).

Arberar med Raw + sidecar förövrigt, brukar använda kommandot "save metadata to file" också för att skriva in datat i filen.

Vore mycket tacksam för tips ang. detta för det är några tusen bilder som tappat.

Mvh
Rikard Bengtsson

Om du väljer en av de "havererade" bilderna och gör "Read metadata from file". Får du då tillbaka din information?

Svårt att säga vad som kan ha hänt.

Det som har hänt mig någon gång är att jag redigerat någon metadata när jag befunnit mig i grid view och av misstag haft många bilder markerade. Då ändras ju data för ALLA markerade bilder.

Kan det vara något sådan du gjort?

Mycket osannolikt att hela rasket skulle varit markerat, men att man "blåser" en mapp kan jag mycket väl tänka mig. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin varit i huvudmappen och grejat.

Jag tänkte mig att om man använder kommandot "save metadata to file" så skulle detta inte vara möjligt, trodde att man skrev in det i raw-filen direkt då och gjorde sig oberoende av databasen och på så vis säkrade upp bilden mot sådana här grejer.

Mycket osannolikt att hela rasket skulle varit markerat, men att man "blåser" en mapp kan jag mycket väl tänka mig. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin varit i huvudmappen och grejat.

Absolut, men ibland har jag själv gjort så när jag jobbat med med att uppdatera metadata. Jag markerar topp-mappen, går sedan in och filtrerar fram data, t ex på location. Säg då att jag hittar poster där location är "Stckholm" och vill ändra det till "Stockholm". Om man då klantar till det kan det bli fel. Säger inte att det är så du gjort, men det är trots allt en möjligt förklaring till att data ändrats.

Jag tänkte mig att om man använder kommandot "save metadata to file" så skulle detta inte vara möjligt, trodde att man skrev in det i raw-filen direkt då och gjorde sig oberoende av databasen och på så vis säkrade upp bilden mot sådana här grejer.

Fast om du i Lightroom ändrat metadata och sedan väjler "save metadata to file" så bilr det förstås de data som du har i LR som sparas ner.

Det är ju klart att det blir så om man väljer alla bilder.

Jag brukar göra så att jag importerar en fotografering eller en mapp, därefter lägger jag till all metadata jag vill ha, markerar hela mappen och väljer "save metadata to file".

"minnet" i lightroom är också borta, den brukar ju kommaihåg namnen i tex. sublocation och föreslå dessa.

Det är ju klart att det blir så om man väljer alla bilder.

Jag brukar göra så att jag importerar en fotografering eller en mapp, därefter lägger jag till all metadata jag vill ha, markerar hela mappen och väljer "save metadata to file".

"minnet" i lightroom är också borta, den brukar ju kommaihåg namnen i tex. sublocation och föreslå dessa.

Då känns det som om du har en korrupt databas dessvärre. Hur ofta säkerhetskopierar du den? Vid säkerhetskopiering kan du välja att optimera databasen, då kontrolleras den även för fel.

Säkerhetskopierar vid varje "exit lightroom" dessvärre har jag bara kvar de 10 sista och den äldsta har samma fel. Har aldrig fått fel vid integritetskontrollen heller.

Har du kollat innehållet i XMP-filerna på någon av de problematiska filerna? När är XMP-filen daterad? Innehåller den någon information om location?

Har du kollat innehållet i XMP-filerna på någon av de problematiska filerna? När är XMP-filen daterad? Innehåller den någon information om location?

Jag kollade nu, de är daterade 2012-02-20 allihop och location data saknas i alla XMP filerna.

Jag måste nog dra slutsatsen att det är jag själv som klantat mig och raderat location på något sätt som nämndes tidigare i tråden.

Nu väntar några kvällar vid Lightroom verkar det som.

Om man väljer "spara metadata till fil" är det i xmp:n man skriver då ? (om man har en raw) och var skriver motsvarande i en jpeg ? rätt i filen ?

Och det är väl bara markerade filer som skriver hoppas jag ??

Jag är lite osäker då jag aldrig skriver till fil, men om jag inte är helt fel ute så:

1) Om filen är i original RAW.format, t ex .CR2 och NEF så skrivs metadata till xmp-filen.

2) Om filen är i RAW-formatet DNG så skrivs det till filen.

3) Om filen är i JPG så skrivs det till JPG-filen.

Ja, det är bara den/de markerade filerna som behandlas när du väljer save metadata to file.

Jag är lite osäker då jag aldrig skriver till fil, men om jag inte är helt fel ute så:

1) Om filen är i original RAW.format, t ex .CR2 och NEF så skrivs metadata till xmp-filen.

2) Om filen är i RAW-formatet DNG så skrivs det till filen.

3) Om filen är i JPG så skrivs det till JPG-filen.

Ja, det är bara den/de markerade filerna som behandlas när du väljer save metadata to file.

Stämmer bra.

Har själv lyckats förlora metadata, ffa location. Jag var lite för snabb, eller datorn för långsam, men LR hängde inte med iaf. Har gjort det flera ggr men minns inte exakt hur det var, tror jag gjorde såhär:
Skrev in tex city, slår enter och börjar skriva in location och slår enter igen, om LR då inte hunnit bli klar med city (många markerade bilder) så faller location bort, trots att jag skrivit det. Känner också igen problemet med att db slutar minnas vissa platser. Har dock fått bätre fart på min dator nu och länge sen jag upplevde problemen.

Det verkar som om man får vara lite försiktig och kolla lite då och då så man har ordning på torpet liksom. Ide'n med att spara metadata till filerna är nog inte så dum ifafall databasen krachar. Jag har sannolikt varit för snabb och oaktsam och sparat ner en krachad databas till XMP filerna vid något tillfälle (jag är fortfarande ovan vid programmet)

Läste på lite på scott kelbys sida tidigare idag och lärde mig att även DNG filer inte per automatik får metadata sparade i filerna, detta måste också göras manuellt via "save metadata to file"

Det verkar som om man får vara lite försiktig och kolla lite då och då så man har ordning på torpet liksom. Ide'n med att spara metadata till filerna är nog inte så dum ifafall databasen krachar. Jag har sannolikt varit för snabb och oaktsam och sparat ner en krachad databas till XMP filerna vid något tillfälle (jag är fortfarande ovan vid programmet)

Läste på lite på scott kelbys sida tidigare idag och lärde mig att även DNG filer inte per automatik får metadata sparade i filerna, detta måste också göras manuellt via "save metadata to file"

Jag tycker det viktigaste är att ha en bra backup-strategi för Lightroom-databasen. Då behöver man inte oroa sig fullt lika mycket. Jag har den automatiska backupen påslagen så det sker backup varje dag som hamnar på en nätverksdisk (förutom mina reguljära backuper). Då är det enkelt att gå tillbaka till valfri backup.

Vad gäller skrivning till fil så är det som sagt default avslaget. Det går att ställa in så att programmet kontinuerligt skriver till fil. Den finns någonstans under Catalog Settings.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto