Annons

Lightroom färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

J-A

Medlem
Hej,har fått rött färgstick i alla mina bilder i biblioteket,normala färger tills import.Inget fel på skärmen. J-A

Om det ligger en underförstådd fråga i ditt meddelande tror jag du behöver bifoga mer info för ett meningsfullt svar.

Jag skrev ut bilder och plötsligt fick alla bilder ett rödstick ,hade installerat en ny skrivare innan och grejade med inställningar. J-A

Du måste nog beskriva lite mera ingående.

Har det funkat bra med denna skrivare tidigare eller med annan skrivare?

Vilket operativsystem har du?

Vilka inställningar har du vid utskrift i LR?

Är det bara Lightrooom som ger problem eller får du problem även från andra program?

Ja, helt enkelt en noggrann felbeskrivning.

Ja det funka med den gamla skrivaren och i början med nya,det hände när jag ändrade inställningar till skr
ivaren .
Windows 7
Samma som innan att Lightroom sköter färgerna.
Nej det är bara bilderna i biblioteket som har färgstick.de ser bra ut tills jag importerar.
J-A

Ja det funka med den gamla skrivaren och i början med nya,det hände när jag ändrade inställningar till skr
ivaren .
Windows 7
Samma som innan att Lightroom sköter färgerna.
Nej det är bara bilderna i biblioteket som har färgstick.de ser bra ut tills jag importerar.
J-A
Nu förstår jag inte.

"Ser bra uta tills jag importerar" Jag trodde det var ett utskrifts problem? Men om jag nu förstår dig rätt så är det ett visningproblem på skärmen. Eller?

Har du detta problem med alla bilder, eller bara vissa?

Ser du det både i Library modulen och Develop?

Har du kanske aktiverat Soft Proofing mot skrivaren?

Alla bilder i biblioteket har färgstick,nya får när jag har importerat.Blir samma färgstick på utskrifter om jag inte justerar färg.
J-A

J-A

Hur kollar du på bilderna innan de är importerade?

Fotar du i RAW eller JPG?

Ursäkta alla frågorna men dina beskrivningar är väldigt korta å det är lite svårt att förstå vad som går fel.

Jag får upp bilderna på skärmen och då är dom bra,sen importerar jag dom och då blir det färgstick.Jag fotar i Raw format. J-A

Du har nog lyckats röra ihop det med färgprofilerna efter att du installerade den nya skrivaren. Har du provat att avinstallera den och se om det ser rätt ut då?

Jag får upp bilderna på skärmen och då är dom bra,sen importerar jag dom och då blir det färgstick.Jag fotar i Raw format. J-A

Såg du mitt svar längre upp? Kolla om du råkat applicera förinställningar vid import som ändrar färgerna, eller om du ändrat standardvärdena för kamerakalibreringen

Jag antar att du alltså menar att du ser bilderna i förhandsvisningen i Lightrooms import och sedan när du importerar så ändra bilderna sig något när de importeras? Detta är helt normalt.

Vilken färgprofil använder du i Lightroom? Kanske har du ändrat från t ex Adobe Standard, till Camera Standard eller något annat.

När du skriver "färgstick" - vad menar du egentligen då?

Jag gissar precis som Alexander att du har lyckats ställa om så att du vid importen har antingen:
lägger du på ett färgfilter.
eller så har du ställt om vitbalansen till ngt obra värde

Tack för visat intresse,jag kalibrerade skärmen och så blev det bra vet inte hur det gick till,men nu funkar det

Kolla

Kolla också hur bilderna blir, i t.ex. windows när du exporterat dom. (så du inte har kompenserat en felinställning med en annan)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar