Annons

Lightroom error, kan ej gå in i develop/framkalla

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Jag försöker komma in i develop/framkalla modulen men det går icke. Får felmeddelandet "?:0: attempt to perform arithmetic on a string value". Det började med att jag inte kunde använda justeringspenseln, detta hände förra veckan också men det löstes genom att jag bytte penselpreset. Så fort jag började måla försvann bilden och blev grå. När jag sedan startade om LR fungerade det inte att komma in i develop/framkalla, felmeddelandet visades.

Sitter med jobb som ska redigeras klart innan dagen är slut så jag är lite pressad. Ska man behöva installera om hela programmet? Försvinner alla export, förinställningar presets mm? Kan man spara dem på något sätt?

MVH
André
som räknar dagarna fram tills en Mac beställs och problemen försvinner...

Installera om programmet på samma plats, utan att avinstallera den gamla versionen. Det här problemet har jag aldrig någonsin sett eller ens hört talas om, iaf vad det gäller icke-crackade versioner.

Om inte detta fungerar, ta de bilderna som är viktiga och starta en ny databas med bara dessa i - [File/New Catalog]. Det skulle kunna vara att din databas har blivit skadad, vilket kan ske antingen om din HD är på gång att rasa, eller om man t.ex flyttar en databas via USB-minne, eller om man någon gång dragit strömmen till datorn medans den arbetar.

Och PS:
Räkna inte med mindre problem på Mac'en vad det gäller PS och LR (även övriga grafiska verktyg...) - snarare mer. Jag arbetar i båda, och har så gjort sedan sent 90-tal. Under perioden med XP/Vista var windows känsligt för felanvändning, med 7 är denna känslighet betydligt lägre.
DS

Problemet löstes genom att följa denna lista på adobe.com. Lösning 2 löste mitt problem. Vet inte vad som gjorde att det hände men nu är problemet löst och jag kan fortsätta jobba :)

Att jag gnäller på PC är för att jag blir tokig på min dator, kan vara hårdvaran som jag skrapat ihop själv eller inte, men bra funkar den ej. Med en macbook pro kommer jag slippa tänka på allt, även om det kostar :)

ANNONS