Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom eller Camera raw mm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-K

Aktiv medlem
Är ny med RAW då jag börjar tycka att mina JPG inte blir så bra som jag vill.
Har en Sony A700.

Satt på en glassrestaurang idag och tog ett kort på dottern.
Vi satt i skugga runt ett bord, och bakgrunden var himmel och hav.
Himlen blev fin på bilderna, men ansiktet på dottern blev mörkt.
Testade att ta ett kort från samma vinkel med en kompaktkamera, och det blev mycket bättre. Mycket frusterande när det skiljer en hel del 1000lappar i pris mellan kamerorna.
Jag testade olika mätmetoder och kunde få ansiktet okej, men då blev himlen överexponerad och ljus.

Det var då jag läste lite om raw, att mycket mera info sparas i bilden och man kan redigera den själ, istället för att kameran ska komprimera den till JPG.

Har tagit några bilder i raw, bara för att testa lite.

Om jag öppnar en raw fil i Camera raw, och där väljer öppna fil, kan jag redigera det jag vill, men kan inte efter det spara i JPG.

Läste nånstans att man ska kunna redigera pixel för pixel, och vad jag kommit fram till går det bara att göra genom att öppna bilden i Photoshop, men kan då inte spara den till JPG.

Öppnar jag en raw i Lightroom är det inga problem att exportera till JPG, men då måste jag öppna den exporterade mappen i Photoshop om jag vill göra ytterligare ändringar. Känns som dubbla åtgärder.

Jag ändrar ofta högdager & skugga, och i Lightroom går ju detta bra, men inte på delar av bilden, utan det blir på hela.
I photoshop kan man däremot markera de delarna man vill ändra.
 
Det enda jag kan komma på som kan hindra dig från att spara som JPEG är om bilden är 16 eller 32-bitars. Du måste göra om den den till 8-bitars innan du kan spara den till JPEG.

Image > Mode > 8 bits/channel
 
Vad händer om du öppnar .CR2 bilden i Photoshop?

När jag gör så, startar Camera RAW av sig själv som ett fönster i förgrunden. Jag gör då mina ändringar, och väljer 'Open Image' när jag är klar. Bilden öppnas då, redigerad, i Photoshop och resten förstår du.

Edit:
Nu svarade jag kanske inte direkt på dina frågor ser jag, utan mer 'hur' det arbetas kanske...

Men jag ville mer tillägga att jag inte har problem med att vare sig spara bilden som JPEG i Camer Raw (knapp nere till höger) eller Photoshop (export eller Save for Web).
 
Senast ändrad:
Ang lightroom, vilken version har du.. för i Lightroom 2 finns det något som heter Adjustment brusch.. lightrooms gåva till fotografen :)

Med den kan du enkelt "ljus" upp delar av bilden som kanske känns lite mörka.. eller tvärtom...

I den här länken hittar du en liten videoguide hur just adjustment brusch fungerar

http://www.creativeadventures.se/vi...113-videoguide-lightroom-adjustmentbrush.html

Iof har jag också sett att filerna från Sony A700 uppför sig lite konstigt i Lightroom.. På en kurs jag var, så blev samtliga bilder när dom importerats till LR överexponerade ett par steg i förhållande till histogrammet i kameran.. Vi slog alla våra kloka huvuden ihop, men kunde inte hitta varför...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.