Annons

lightroom eller aperture?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder i dagsläget Photoshop och Bridge och tycker det funkar bra. Men funderar på att skaffa antingen Lightroom eller Aperture för lite bättre organisering av bilderna. Jag fotar i RAW och har säkert ca 150 000 bilder just nu.

Vad har ni för erfarenheter av resp program? Jag var först inne på Aperture, men sen läste jag lite att det kan vara svårstartat när man har många bilder eftersom programmet läser in alla bilder vid varje start.

Tips tack! :)

Jag skulle rekommendera Lightroom men jag kan inte säga att jag erfarenhet av Aperture men jag gillar att det är lätt att synka med photoshop

Jag skulle nog föreslå du laddar ner test versioner och provar för att se vad du gillar bäst

// Lasse

Lightroom har en katalog där man kan organisera alla sina bilder puls att alla redigeringar du gör i Lightroom sparas inte i bilden utan i en databas så att men aldrig rör original filen

Senast ändrad:
Jag har Aperture 3 och jag har inte några problem med hastigheten. Jag har visserligen inte så många bilder som du, men tänk på att...

Man kan lagra bilder i Aperture med referens till den riktiga bilden. Då blir själva databasen liten och snabb att ladda in. Jag tycker att det är onödigt att "låsa" in bilder in Aperture, utan jag bara refererar till bilder som ligger på min NAS. Då kan du dela dina RAW filer med Photoshop om du vill.

Du kan välja att använda dig av libraries. Då kan du dela upp den mängd data som lagras per databas. T.ex. så kan du t.ex. skapa ett library för varje år. Då blir mängden data inte så stor.

Så för mig handlar det om att använda Aperture på rätt vis, så blir den inte så långsam.

Jag har ingen erfarenhet av lightroom, förutom när jag laddade hem en testversion innan jag bestämde mig om jag skulle ha lightroom eller Aperture.

Vad har ni för erfarenheter av resp program? Jag var först inne på Aperture, men sen läste jag lite att det kan vara svårstartat när man har många bilder eftersom programmet läser in alla bilder vid varje start.

Tips tack! :)

Jag skulle också säga Lightroom men mest pga integreringen med Photoshop som du redan har. Jag kör själv med Aperture som jag tycker har varit segt och ganska CPU-krävande speciellt om man som jag sitter med feta RAW-filer från en 5DMK2. Efter att jag uppgraderat till Lion och installerat senaste versionen av Aperture är det nu så rappt som det skall vara. Tycker dock att som i tidigare inlägg att du skall ta och ladda ner Trial-versionerna av båda programmen. Aperture har 30 dagar och det är säkert nått liknande med Lightroom.

Tack för alla tips! Jag laddade ner trialversionen av Lightroom för längesen och använde den aldrig..vet inte om man kan ladda ner den två gånger? :D

Nu funderar jag på om jag egentligen behöver något av programmen eller om jag ska fortsätta med Bridge...

Jag skulle också säga Lightroom men mest pga integreringen med Photoshop som du redan har. Jag kör själv med Aperture som jag tycker har varit segt och ganska CPU-krävande speciellt om man som jag sitter med feta RAW-filer från en 5DMK2. Efter att jag uppgraderat till Lion och installerat senaste versionen av Aperture är det nu så rappt som det skall vara. Tycker dock att som i tidigare inlägg att du skall ta och ladda ner Trial-versionerna av båda programmen. Aperture har 30 dagar och det är säkert nått liknande med Lightroom.

Nu funderar jag på om jag egentligen behöver något av programmen eller om jag ska fortsätta med Bridge...

Bra fundering! Jag kör själv med Bridge. Eftersom "alla" mer seriösa fotografer verkar använda LR provade jag det, men tyckte bara att det var bökigt att ha en LR-organisation och en annan organisation på hårddisken. Eftersom jag är van vid att organisera filer i kataloger på hårddisken blir det ju mycket enklare när det är samma sak. Och så slipper man importera hela tiden. Camera Raw är ju dessutom densamma i båda programmen. Liksom PS-integreringen (som i CS5 faktiskt blivit bättre med Bridge i och med mini-Bridge).

Jag har testat både i fulla 30dagar och valde Lightroom lite pga funktioner och fler användare.
Vilket gör det lättare att t.ex kolla youtubeklipp.
Men största grejen var att den var så mycket snabbare i min Macbook Pro.

Varför vet jag inte.

Eftersom "alla" mer seriösa fotografer verkar använda LR provade jag det, men tyckte bara att det var bökigt att ha en LR-organisation och en annan organisation på hårddisken. Eftersom jag är van vid att organisera filer i kataloger på hårddisken blir det ju mycket enklare när det är samma sak.

För mig hamnar bilderna i samma organisation i lightroom som på hårddisken, man kan säker göra på olika sätt men det går att ordna så att det ser lika dant ut på hårddisken som i lightroom

LR's vy över mappar ser ut på precis samma sätt som ute i filsystemet. Sen kan man dessutom organisera inne i LR med kollections, keywords o.s.v.

Bra fundering! Jag kör själv med Bridge. Eftersom "alla" mer seriösa fotografer verkar använda LR provade jag det, men tyckte bara att det var bökigt att ha en LR-organisation och en annan organisation på hårddisken. Eftersom jag är van vid att organisera filer i kataloger på hårddisken blir det ju mycket enklare när det är samma sak. Och så slipper man importera hela tiden. Camera Raw är ju dessutom densamma i båda programmen. Liksom PS-integreringen (som i CS5 faktiskt blivit bättre med Bridge i och med mini-Bridge).

Lite så jag känner också...att jag "borde" ha Lightroom... men vinner man mycket på det? Det jag är ute efter är att få ett snabbare arbetsflöde, tex att kunna göra vissa småjusteringar på många bilder samtidigt. Kan man kanske göra det i Photoshop direkt (som jag ju redan har)? För i Bridge kan man väl inte det va?

Jag var inbiten Bridge ACR PS användare.
Har nu bytt till Lightroom och det är otroligt smidigt.
Både att katalogisera samt bildbehandla.
Sällan jag öppnat PS nu utom för rena retuschjobb eller svåra redigeringar.
Arbetsflödet är mycket snabbare och LR3 är otroligt lättjobbat.
Har inte rört Bridge på hur länge som helst :)

Lite så jag känner också...att jag "borde" ha Lightroom... men vinner man mycket på det? Det jag är ute efter är att få ett snabbare arbetsflöde, tex att kunna göra vissa småjusteringar på många bilder samtidigt. Kan man kanske göra det i Photoshop direkt (som jag ju redan har)? För i Bridge kan man väl inte det va?

Du kan göra det indirekt i Bridge genom att göra justeringarna på en bild och sedan markera de övriga du vill ändra, högerklicka, kör "framkallningsinställningar" och sedan "tidigare konvertering". Du får upp en lista där du kan välja vilka inställningar du vill föra över till de andra bilderna. Välj och sedan är det klart.

Sen får jag väl konstatera att jag hade fel. Kanske dags att ge LR en ny chans...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar