Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom: Det uppstod ett fel under arbetet med fotot

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har fått ett problem i Lightroom. Eller, det är i alla fall där det visar sig tydligast, jag misstänker att det är Windows som jäklas. Jag har Windows 7 och Lightroom 3.6. De aktuella bilderna är CR2 från Canon Eos30D.

Det som hänt är att jag inte kan jobba med raw-filer från tiden 20 oktober till 31 december 2009. Allt annat är problemfritt (ja, så vitt jag vet...). När jag skall titta på bilderna i Lightrooms biblioteksmodul blir det ett utropstecken i övre högra hörnet på bilderna nere i bildbandet, på "luppbilden" visas den svarta skylten " Det uppstod ett fel under arbetet med fotot", om jag klickar på utropstecknet kommer skylten "Det har uppstått ett problem i Lightroom med att läsa detta foto. Du kommer inte att kunna göra justeringar i fotot."

Byter jag till framkallningsmodulen kommer en svart skylt "Åtkomst till filen nekades".

Om jag provar i Photoshop CS3 kommer skylten "Could not complete your request because of a program error", ibland att filformatet är fel.

Om jag försöker öppna bilden med Windows Fotogalleri blir resultatet "Det går inte att öppna det här fotot eftersom du saknar nödvändiga behörigheter på filens lagringsplats".

Och det är väl där skon klämmer, något behörighetsproblem. Men hur det uppstått begriper jag inte... och när jag försöker kolla i filernas Egenskaper tycker jag inte att jag kan se skillnader mellan de som går att öppna och de andra.

Det går fint att komma åt från backupdisken, i alla fall de få jag kollat. Jag är ganska säker på att jag kan ta bort mapparna som krånglar och lägga tillbaka från backupen, men jag är osäker på om alla nyckelord går att få med. Jag har bytt till att ha individuella xmp-filer, men det har inte genomförts på de aktuella mapparna. Därför frågar jag hoppfullt om det finns någon expert som har ett enkelt tips att komma med. Typ trollspö helst ;-)
 
Börja med att kolla om det verkligen är ett behörighetsproblem. Gå med utforskaren till en av de problematiska mapparna, högerklicka och skapa en ny textfil, skriv något spara, ta bort textfilen. Om det funkar har du ju behörighet i mappen.

Gå vidare och döp om en av de trilskande bildfilerna, funkar det? Ändra tillbaka namnet. Kopiera bildfilen till annan plats.Om allt det funkar kan det ju inte vara problem med behörigheten på själva filen.

Om något av ovanstående falerar - ja då är det problem med behörigheten vilket borde gå att lösa genom att kolla lite noggrannare i filsystemet.

Om alla testerna funkar tror jag att felmeddelanden är missvisande och att det handlar om korrupta filer.

I så fall skulle jag prova följande

1) Döp om en av mapparna med de trasiga filerna.

2) Kopiera motsvarande mapp från din backup till din hårddisk. Om du namnger den på samma sätt och med samma plats bör det ju bara vara att starta LR och allt bör lira.

Nyckelord, redigeringar ligger ju i databasen så det bör inte vara några problem.

Anders
 
Tack Anders! Jag skall prova dina råd under dagen eller någon av de närmaste (skönt med rejäl dubbel backup, man blir inte så hispig). Min plan är att som du bland annat skriver byta någon mapp och se vad som händer. I går kväll provade jag att från backup kopiera en mapp över den gamla, utan att radera alltså, men det gick inte Windows med på. Jag kunde heller inte ändra behörigheter, det hängde sig helt enkelt.

Jag återkommer efter prov!
 
Puh, då är det klart! Jag provade först med att döpa om några mappar och sedan importera samma från backupen. Jag fick då fortfarande utropstecken på bilderna, så jag provade att importera till en annan disk. Då kunde bilderna läsas i Lightroom, men metadata kom inte med (!!)

Jag återvände till den strulande disken, kollade att klicka på utropstecknet och fick verta att "Lightroom hade problem att läsa från den underordnade filen". När jag klickade på "försök att exportera metadata på nytt" -minns nog inte den exakta ordalydelsen dessvärre- ordnade det sig. Genom att markera samtliga bilder i en mapp, klicka på utropstecknet och sedan välja att försöka på nytt blev allt rätt igen. Detta fick jag göra för varje mapp, men det var ju tämligen enkelt jämfört med att tagga om alltihop.

När jag sedan skulle radera de omdöpta och krånglande mapparna, fick jag ange administratörsrättighet för att kunna genomföra raderingen. Någonting märkligt har hänt tydligen, spökeri gissar jag. Troligen en hel skvadron datorvättar som varit missnöjda. Får väl sätta in en virtuell grötfest på hårddisken åt dem ;-)

Nåja, nu funkar det igen. Skönt!
 
Puh, då är det klart! Jag provade först med att döpa om några mappar och sedan importera samma från backupen. Jag fick då fortfarande utropstecken på bilderna, så jag provade att importera till en annan disk. Då kunde bilderna läsas i Lightroom, men metadata kom inte med (!!)


Du skulle nog inte valt att IMPORTERA bilder igen. Då ser förstås Lightroom dessa som nya bilder och då tappar du metadata och redigeringar som du lagt till. Du borde helt enkelt ha kopierat mapparna från backup till skarpt med hjälp av filhanteraren.

Nåja, nu funkar det igen. Skönt!

Bra att det löste sig! Ibland kan datorer vara svårförståliga!
 
Du skulle nog inte valt att IMPORTERA bilder igen. Då ser förstås Lightroom dessa som nya bilder och då tappar du metadata och redigeringar som du lagt till. Du borde helt enkelt ha kopierat mapparna från backup till skarpt med hjälp av filhanteraren.

Förlåt, jag uttryckte mig tvetydigt. Nä, inte katten importerade jag med hjälp av Lightroom, jag drog över mapparna i Utforskaren, både när jag provade med en helt annan disk och när jag provade på ursprungsdisken. Expert är jag inte, men efter att ha kört LR sedan version 1 har jag lärt mig att undvika en del fällor ;-)

Uppenbarligen har någonting märkligt hänt med de här mapparna. Jag har funderat på vad som kan vara tänkbart, en parameter är att jag bytt en disk till SSD och då bytt från Vista till Win7, och lät Vista ligga kvar för att kunna köra alternativt i början innan allt var klart i 7:an. Kanske kan ha hänt någonting där?

Vad det än var som orsakade felet så blev effekterna märkliga. Jag upptäckte att datumet i mappnamnet inte stämde med vad som visades när jag satte pekaren på mappen (alltså inte pga att mappen ändrats eller flyttats), vid vissa manövrer hände ingenting eller så hängde datorn sig (när jag försökte ändra behörighet) och diverse annat under en längre tid, jag har inte jäktat med att rätta till felet ;-)

Jag har också funderat på om disken kanske håller på att ge sig, den har några år på nacken och eftersom Vista låg där har den ju jobbat friskt. Nå, det visar sig i så fall misstänker jag...
 
Uppenbarligen har någonting märkligt hänt med de här mapparna. Jag har funderat på vad som kan vara tänkbart, en parameter är att jag bytt en disk till SSD och då bytt från Vista till Win7, och lät Vista ligga kvar för att kunna köra alternativt i början innan allt var klart i 7:an. Kanske kan ha hänt någonting där?

Ja, det skulle kanske kunna förklara problemen.

Nåväl, det viktiga är väl att du går igenom alla dina mappar och ser att det inte är något mer knas.
 
Ja, det skulle kanske kunna förklara problemen.

Nåväl, det viktiga är väl att du går igenom alla dina mappar och ser att det inte är något mer knas.

Ja, de står under uppsikt, och jag har haft extra koll på den disken ett bra tag efter att jag upptäckt problemen.

Tack alla makter för att jag har bra backup! Men det har ju alla nuförtiden. Väl? Annars, ni som inte har: Gå gärna ut och ha roligt, MEN FIXA FÖRST EN BACKUP! Och hör sen! ;-)
 
Köp eller uppdatera inte till Lightroom 4

Jag har också fått samma problem och två förstörda foton. Det är tacksamt med tips på åtgärder men jag blir så himla besviken på Adobe som inte åtgärdar problemet och informerar på sin hemsida, det måste väl vara fler som har fått samma problem?

Jag kan omöjligt döpa om mappar då jag hur många som helst och programmet skall väl kunna hantera äldre filer, de är bara några månader gamla… Jag vill jobba med mina foton och utan en massa utropstecken och förstörda foton. Så fram till att Adobe kommer med en uppdatering så måste jag avråda från att köpa eller uppdatera till Lightroom 4, som det är nu så går programmet inte att rekommendera!

Achim Rödner
 
Jag har också fått samma problem och två förstörda foton. Det är tacksamt med tips på åtgärder men jag blir så himla besviken på Adobe som inte åtgärdar problemet och informerar på sin hemsida, det måste väl vara fler som har fått samma problem?

Jag kan omöjligt döpa om mappar då jag hur många som helst och programmet skall väl kunna hantera äldre filer, de är bara några månader gamla… Jag vill jobba med mina foton och utan en massa utropstecken och förstörda foton. Så fram till att Adobe kommer med en uppdatering så måste jag avråda från att köpa eller uppdatera till Lightroom 4, som det är nu så går programmet inte att rekommendera!

Achim Rödner

Du talar om LR 4. Den här tråden handlar om LR 3 och ett specifikt problem.

Om du har uppgraderat till 4:an så kommer alla bilder att ha ett utropstecken på sig för att de är framkallade med den äldre processversionen. Det är "by design" och behöver inte åtgärdas.

Så kan du förtydliga, har du samma problem som trådskaparen eller är det något annat?
 
Originalproblemet berodde antagligen på ett OS (Windows) problem eller ett hårdvarufel och har inget med Adobe att göra och som Anders påpekar att är det utropstecken du ser så har du ju inte ens något problem själv, förutom att du kanske borde läsa en manual.

Så dina påståenden att Adobe är ansvarslösa och att LR inte går att använda ter sig minst sagt ogrundade.
 
Som jag skrev så har jag samma problem. Men om det skall vara så så får man väl stå ut med det, fast det är ju inget jag tycker är bra.

På skärmen dyker det upp "Det uppstod ett fel under arbetet med fotot" och "Det har uppstått ett problem i Lightroom med att läsa detta foto" och fortsätter med "Du kommer inte att kunna göra justeringar i fotot".

Ber om ur ursäkt att jag trampade in på fel tråd då mitt problem handlade om Lightroom 4 och inte 3an.

Achim Rödner
 
Som jag skrev så har jag samma problem. Men om det skall vara så så får man väl stå ut med det, fast det är ju inget jag tycker är bra.

På skärmen dyker det upp "Det uppstod ett fel under arbetet med fotot" och "Det har uppstått ett problem i Lightroom med att läsa detta foto" och fortsätter med "Du kommer inte att kunna göra justeringar i fotot".

Ber om ur ursäkt att jag trampade in på fel tråd då mitt problem handlade om Lightroom 4 och inte 3an.

Achim Rödner

Ingen anledning att be om ursäkt!

Uppenbarligen är ditt problem samma (eller liknande) som trådkaparen! Helt relevant att lägga det i denna tråd. Det som fick mig att undra var din rubrik med en allmän varning för att köpa LR 4.

OK, så det här problemet började omedelbart när du uppgraderade till LR4? Eller körde du LR4 ett tag innan problemet uppstod?

Vad händer om du startar LR3 och öppnar din gamla katalogfil? Får du samma problem då?

Gjorde du någon annan förändring i samband med bytet till LR4?

Vilket operativsystem kör du?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.