ANNONS
Annons

Lightroom databas storlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vet att denna fråga varit uppe tidigare.

Har idag nästa 50.000 bilder i LR databasen och nu börjar databasen uppföra sig märkligt.
Tex är den otroligt seg och vid växling till Edit mode så slutar inte laddningen av bilden. Loading markeras hela tiden trots att det går att editera bilden (om även långsamt).
Har ominstallerat LR. Har även ominstallerat hela datorn. Optimerar databasen med jämna mellenrum.

Finns det någon praktisk maxgräns på db storleken? Behöver jag dela databasen?

Som sagt detta har diskutterats tidiagre men jag fokuserade inte så mycket på det forumet då jag inte hade dessa problem.

Passar på att redan nu tacka för all den hjälp som jag alltid får här på Fotosidans forum - Tack.

//Michael Bernhardsson
 
Skulle tippa på en kombination av disk och minne (RAM) i ditt fall (upplever ungf samma beteende ibland)

Snabbare disk och separera bilder från os/program gör att det går fortare för LR att rendera bilder och bläddra. RAM för att orka med att driva programmet och bildinnehållet. CPU till en viss del är bättre men disk är det primära.

Hoppas att det hjälper, har dock inte ngn svar på maxgräns, tror att om det finns en sådan så har du långt kvar tills den är nådd.

/Peter
 
Max storlek

Rent teknisk är det långt till max gränsen för jag har läst att man kan ha flera hundratusen bilder i databasen utan att den blir långsam. Detta beror givetvis på hur stark dator du har. Om du tycker att det blir långsamt kan du dela upp dina bilder i olika kataloger. Då kommer det att bli snabbare igen. Jag vet många som bara har de senaste bilderna i en katalog och när de är klara så slår de ihop dem med en master katalog som de inte editererar i utan bara söker i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.