ANNONS
Annons

Lightroom Classic - Kommentarsfält?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
I LrC finns ett fält som heter "Kommentarer" vilket borde vara användbart. Tyvärr har jag aldrig lyckats skriva något där... Någon som vet i vilket sammanhang det går att faktiskt skriva något här?

Skärmavbild 2024-10-26 kl. 08.45.24.png

Efter en del rotande i Adobes dokumentation löste det sig. Det är till för andras kommentarer på dina bilder och fungerar för samlingar som är synkade med Lightroom för mobila enheter och sedan delade via länk lightroom.adobe.com/shares/xxxx....

Verkar också som det ska fungera på motsvarande sätt för publiceringstjänster men det verkar skakigt när jag försöker testa.

Den funktion jag var ute efter skulle kanske snarast kallas Anteckningar och bara till för fotografens egna arbetsanteckningar.

Det fungerar (tillräckligt) bra att använda lämpligt IPTC fält förutsatt då att det inte krockar med någon annan användning av samma fält senare i flödet. Den risken finns ju och dessutom följer detta fält med som metadata vid export, jag tänkte mig en rent intern notering i LrC

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.