Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom catalog öppnad i annat program

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag kan inte öppna min catalog i Lightroom. Catalogen kan inte öppnas eftersom den "har öppnats i ett annat program" säger felmeddelandet. Detta är från en omstartad dator utan andra program startade. Några tips?

Märkligt.

Om jag vore du skulle jag kolla med utforskaren - och LR nedstängt - om du hittar någon "lock" eller "journal" fil i samma mapp som du har katalogfilen. I så fall skulle jag prova att radera dem och sedan starta LR igen.

Tack för det. Jag hittade en "catalognamnet.lock" och raderade den. Nu funkar det fint och jag verkar inte sakna något. Tack för ett snabbt svar!

Lock-filen kan bli kvar ifall LR stängs okontrollerat. Syftet med lock-filen är just att förhindra att samma katalog öppnas av flera LR-instanser samtidigt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto