Annons

Lightroom; bild hårddisk till extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej, har använt mig av lightroom ett tag och är jättenöjd, Har alla mina bilder på en extern hårddisk och tycker det funkar super. Nu har jag laddat upp en hel del bilder, när jag upptäckte att "kopian" av bilden som hanteras i Lightroom ligger på hårddisken och inte på det extrerna minnet. Finns det något enkelt sätt att flytta över dom till det externa mittet istället eller måste jag göra om allt från början? Datorn är gammal och litar inte hundra på den så därför vill jag ha dom på det externa minnet istället.

Flytta dina bilder dit du vill ha dom. Lightroom kommer att säga att "bilden är offline eller saknas" och ett litet frågetecken dyker upp vid förhandsvisningsbilden inne i LR. Klicka på frågetecknet och välj "leta efter". Då får du frågan om du vill leta efter angränsande, och det vill du. Sen klickar du dig fram till dit du flyttat bilderna och viola!

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med "kopian" men om jag förstår dig rätt har du merparten av dina bildfiler på en externdisk. Du har också ett mindre antal bilder som av misstag har hamnat på den interna hårddisken.

Detta är enkelt att fixa till - använd "dra & flytta" inne i Lightroom och dra mapparna från den interna hårddisken till den plats du vill ha dem på den externa disken. Lightroom kommer då att ombesörja att filerna flyttas fysiskt mellan diskarna och uppdatera sina referenser i databasen så att allt funkar utan problem.

En annan sak - du säger att du inte vågar lite på den gamla datorn. Om jag vore du skulle jag inte lita på den externa disken heller. Du måste ha en backuplösning som gör att du kopierar dels dina bildfiler, dels Lightrooms databas (lrcat-filen). Men jag kanske slår in öppna dörrar och du redan har en bra backuplösning?

Då kan vi bortse från mitt mindre bra tips ovan.

Din metod kanske inte är den bästa för den ovane användaren men det finns tillfällen där det kan vara smart att använda den.

Jag upplever att den är mycket snabbare om man har en stor mängd bilder som skall flyttas. Om man gör det med dra&drop inne i LR kan det ta väldigt lång tid.

Om man istället använder filhanteraren för flytten och sedan pekar ut topp-mappen som fått ett "?"-tecken så går det betydligt fortare.

Är det originalbilden (den importerade) eller en exporterad kopia du vill flytta?

Originalbilden flyttar du enklast och bäst inifrån LR. En exporterad kopia har LR överhuvudtaget ingen koll på, så den måste du flytta med din vanliga filhantering. En exporterad kopia finns å andra sidan oftast inget större mening med att spara. Den går ju alltid att exportera igen. Såvida man inte har behov av den exporterade kopian i sin egen dator på något sätt.

Är det originalbilden (den importerade) eller en exporterad kopia du vill flytta?

Originalbilden flyttar du enklast och bäst inifrån LR. En exporterad kopia har LR överhuvudtaget ingen koll på, så den måste du flytta med din vanliga filhantering. En exporterad kopia finns å andra sidan oftast inget större mening med att spara. Den går ju alltid att exportera igen. Såvida man inte har behov av den exporterade kopian i sin egen dator på något sätt.

ok nu blev det klurigt, det är den exporterade kopian jag menade, orginalbilden ligger redan på den externa hårddisken. Jag har oberverat att på mina bilder på datorn ligger två mappar som Lightroom skapat alltså den externa kopian, så det funkar att bara flytta dessa mappar rakt av till den extrerna hårddisken eller vad fyller dessa mappar för funktion?

En exporterad bild är en helt fristående fil som LR inte har någon som helst koll på. Den hamnar där du säger att den ska hamna, enligt dina inställingar i Export.

Om du vill flytta en redan exporterad bild så är det frågan om en helt vanlig filflytt som du gör med Windows utforskare (eller Mac Finder).

ok nu blev det klurigt, det är den exporterade kopian jag menade, orginalbilden ligger redan på den externa hårddisken. Jag har oberverat att på mina bilder på datorn ligger två mappar som Lightroom skapat alltså den externa kopian, så det funkar att bara flytta dessa mappar rakt av till den extrerna hårddisken eller vad fyller dessa mappar för funktion?

Menar du de förhandsvisningsbilder som Lightroom skapar? De är i så fall en del av den totala Lightroomkatalogen. Om du ska flytta något måste du flytta hela katalogen och inte bara vissa mappar som tillhör den.

Nu är det stor risk för förvirring.

Kan du ta ett par skärmdumpar som visar hur det ser ut på dina hårddsikar respektive inne i Lightroom?

Nu är det stor risk för förvirring.

Kan du ta ett par skärmdumpar som visar hur det ser ut på dina hårddsikar respektive inne i Lightroom?

Ja så här ser det ut, mapparna är där det står 2011 och 2012, där finns även en mapp där det står lightroom, och i den mappen finns den andra bilden. Antar att "backups" är backuppbilder, har ändrat detta med hjälp av moderskeppet så att all backups hamnar i min externa hårddisk. Vore vänligt om ni kunde förklara mapparna och vad det är för några. ALLA orginalbilder ligger på den externa hårddisken och den är kopplad till Lightroom så det är INTE dessa bilder det gäller.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    16 KB · Visningar: 381
  • Namnlös1.jpg
    Namnlös1.jpg
    7.3 KB · Visningar: 346
Ja så här ser det ut, mapparna är där det står 2011 och 2012, där finns även en mapp där det står lightroom, och i den mappen finns den andra bilden. Antar att "backups" är backuppbilder, har ändrat detta med hjälp av moderskeppet så att all backups hamnar i min externa hårddisk. Vore vänligt om ni kunde förklara mapparna och vad det är för några. ALLA orginalbilder ligger på den externa hårddisken och den är kopplad till Lightroom så det är INTE dessa bilder det gäller.

AAA SORRY vad smått det blev, nu skiter jag i det här för idag, tack för hjälpen ändå. Återkommer en dag när det INTE är fredag.

Ni måste tro jag är galen, glömde bifoga bilderna,

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    21.5 KB · Visningar: 340
  • Namnlös1.jpg
    Namnlös1.jpg
    15.2 KB · Visningar: 334
Den första skärmdumpen med alla årsmappar är svårt att svara på om vi inte får se innehållet i mapparna. Men jag gissar det är mapparna där du har dina originalbilder. Men du verkar ha en lite rörig struktur. Och är det alltså här du även har, eller vill ha, dina exporterade bilder? Det är en dum idé isåfall enligt mig. Jag tycker man ska ha en tydlig åtskillnad på originalbilder och exporterade bilder (i den mån man ens behöver spara sina exporterade bilder).

Den andra skärmdumpen visar din katalog fil (LR's databas) med namnet "Lightroom 4 Catalog" (dessutom med filnamnstillägget .lrcat men det syns inte eftersom du kör med Windows standardinställning att inte visa tilläggen).
Sen har du mappen "Lightroom 4 Catalog Previews" vilket är den mapp där LR sparar alla tumnaglar, d.v.s. alla de bilder som du ser inne i LR. Men detta är alltså inte dina originalbilder. Mycket viktigt att inse. Dessa tumnaglar skapas automatiskt av LR, vid behov, och i de storlekar som behövs. Du kan t.o.m. ta bort hela denna mapp, o ch LR kommer glatt att skapa den igen och fylla den med previews varefter du behöver dem inne i LR. Men dina originalbilder ligger någon annanstans. Förmodligen är det de mapparna (bl.a.) som vi ser i första skärmdumpen.
Till slut har du mappen "Backups", och den innehåller inte backuper av dina bilder. Den innehåller backuper av din katalog, d.v.s. av LR's databas. Och det är förstås viktigt, för i databasen finns allt som du gör med bilderna i LR. Bildjusteringar, nyckelord, samlingar m.m. Men själva bilderna finns inte här i Backups. Och de finns inte "i LR". De finns, återigen, förmodligen i mapparna vi ser i första skärmdumpen.

Du tar tydligen backup på LR's katalog genom att använda LR's inbyggda rutin för det? Eftersom du har mappen Backups. Bra. Men du lever lite farligt, eftersom du sparar backuperna på samma disk som originalkatalogen. Om disken kraschar så tappar du både originalkatalogen och backuperna. Ett bättre tips är att spara backuperna på en annan disk. Då är du mer skyddad. Var backuperna ska sparas väljer du i dialogrutan som visas när backupen ska köras.

Dessutom hoppas jag verkligen att du har backup på dina originalbilder? De ligger alltså inte i mappen Backups. Om du inte har backup på bilderna så bör du fixa det snarast. För om disken med bilderna kraschar så tappar du alla dina bilder. Bilderna finns alltså inte "i LR" utan de ligger på disken, där du valt att lägga dem i samband med import.

Du verkar dessutom ha både bilder och katalog på samma disk, eftersom allting finns under Datorn/Bilder. Om allt finns på en disk, och du inte har någon backup på en annan disk så riskerar du att verkligen förlora allting på en gång. Men om allt detta nu ligger på en extern disk så är det å andra sidan ganska enkelt att backupa. Köp en till extern disk och kopiera över allt från den aktiva till den nyinköpta backupdisken. Sen sparar du den disken, helst på ett annat ställe rent fysiskt, t.ex. på jobbet. Så har du skyddat dig mot brand och inbrott också. Och sen ser du till att köra denna backup/kopiering lite då och då, så ofta som du tycker du behöver. Kanske t.o.m. köper flera externa diskar så att du kan ha ett rullande backup-schema så att du har flera generationers backuper.

Mycket svårt att svara på.

Mappen "Lightroom" är den mapp som LR skapar default. I den lagras själva databasen. Det är den fil som heter Lightroom 4 Catalog. Dessutom läggs backupen av själva databasen där samt previews. Om jag förstår din beskrivning rätt så har du nu styrt om så att Lightrooms backup sker till den externa disken - bra!

Vad har du för innehåll i mapparna "2011" och "2012"?

Vad har du för innehåll i de mappar som har datum-namn?

Varför ligger t ex "2012_12_23" på samma nivå som "2012", borde den inte ligga under?

Jag tror Robert missuppfattat en del saker - men är långt ifrån säker. Det jag absolut instämmer i är farhågorna för hur du gör backup av dina originalbilder. Har du bara originalbilderna på ett enda ställe - den externa disken? I så fall MÅSTE du skaffa en disk till omedelbart för att kunna kopiera dem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto