Annons

Lightroom backup-kataloger

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag behöver frigöra plats på min c-drive och undrar lite över Lightroom backupskatalogerna. Det finns flera kataloger som heter 0, 1, 2, 3, osv upp til 9, sedan finns det A,B,C , osv upp till F.
Kan jag ta bort de från 0-8 och sedan A-E?

Numera säger jag alltid nej till backup när jag öppnar upp LR eftersom det tar sådan plats. Själva bilderna har jag backup på externa diskar och DVD-skivor så det är ju bara redigeringarna som backupas, visst är det så eller har jag fel?

Tack på förhand!
Bee
 
Foldrarna med 0-9 och A-F är previewdata och altså det genererade tumnaglarna i olika storlekar som lightroom gör. Du kan ta bort hela den foldern och den kommer återskapas alterson du öppnar bilder i lightroom. Det kommer helt enkelt att ta längre tid att arbeta om lightroom måste återskapa dessa.

Att säga nej till backup tycker jag låter jättedumt.
Själva katalogen du har är en fil som slutar på .lrcat och är egentligen en databas med allt du gjort.
När du gör backup så görs en kopia av denna filen och läggs i din backupkatalog.
Där ligger troligtvis jättemånga kvar och tar plats och det är i bland dessa du kan rensa.
Du behöver egentligen inte spara så många av dessa. Välj ut några av de nyare och kanske någon gammal. Testa att du kan öppna dessa och informationen finns. När du verifierat detta kan du ta bort de andra. Rensa altså inte bort något utan att du vet att du har fungerade backuper.

Ett alternativ är att spara alla gamla men att kasta ut dom på usbdisk. Lagring är billigt i sammanhanget. Men du bör ändå testa att dessa filer funkar innan du sparar dom för annars är det en falsk försäkring.
 
Tänk bara på att om du börjar öppna backupkataloger, var då säger på att du faktiskt öppnar din riktiga katalog när du faktiskt ska arbeta. Risken är att Lightroom är inställt på att öppna senaste katalog, och då kanske du av misstag börjar arbeta skarpt i en av dina backupkataloger. Och sen är röran ett faktum.

Själv gör jag så att jag aldrig startar själva Lightroom. Jag dubbelklickar istället på den .lrcat-fil som är min faktiska katalog, och då startar Lightroom med den. På så sätt är jag säker på att aldrig jobba i fel katalog av misstag.
 
Tänk bara på att om du börjar öppna backupkataloger, var då säger på att du faktiskt öppnar din riktiga katalog när du faktiskt ska arbeta. Risken är att Lightroom är inställt på att öppna senaste katalog, och då kanske du av misstag börjar arbeta skarpt i en av dina backupkataloger. Och sen är röran ett faktum.

Själv gör jag så att jag aldrig startar själva Lightroom. Jag dubbelklickar istället på den .lrcat-fil som är min faktiska katalog, och då startar Lightroom med den. På så sätt är jag säker på att aldrig jobba i fel katalog av misstag.

Lightroom öppnar aldrig backupen såvida man ine gör det medvetet. Och varför öppna dom om inget är fel?

Jag spara de 2 senaste backupen.
Och synkar till en extern HD också.

/Stefan
 
Lightroom öppnar aldrig backupen såvida man ine gör det medvetet. Och varför öppna dom om inget är fel?

Jag spara de 2 senaste backupen.
Och synkar till en extern HD också.

/Stefan

Hos mig fungerar det precis som jag beskrev:

  • Jag har LR inställt på att starta med den senast öppnade katalogen
  • Jag öppnar en backupkatalog för att testa att den är OK
  • Nästa gång jag startar LR så öppnas det med denna backupkatalog
  • Gör jag några förändringar/justeringar/inställningar nu så görs de till backupkatalogen, inte min riktiga katalog

Därav min metod för att starta själva lrcat-filerna, inte LR's program.

Men det kanske funkar annorlunda för dig. Jag kör LR 2.2 för övrigt.
 
Ni har helt rätt i att man skall vara noga med att man öppnar rätt katalog det borde jag sagt.
Även jag har genvägar att öppna katalogerna direkt.
Stefan, man öppnar sin backup för att se att den inte är korrupt. Det blir så sorgligt om det visar sig att backupen är trasig när orginalet försvunnit.
 
Hos mig fungerar det precis som jag beskrev:

  • Jag har LR inställt på att starta med den senast öppnade katalogen
  • Jag öppnar en backupkatalog för att testa att den är OK
  • Nästa gång jag startar LR så öppnas det med denna backupkatalog
  • Gör jag några förändringar/justeringar/inställningar nu så görs de till backupkatalogen, inte min riktiga katalog

Därav min metod för att starta själva lrcat-filerna, inte LR's program.

Men det kanske funkar annorlunda för dig. Jag kör LR 2.2 för övrigt.

Nej funkar exakt likadant, men varför öppna backupen överhuvudtaget? LR dubbelkollar den så den stämmer.
Kontrollerar du ALLA dina filer när du gör backup?

/Stefan
 
Nej funkar exakt likadant, men varför öppna backupen överhuvudtaget? LR dubbelkollar den så den stämmer.
Kontrollerar du ALLA dina filer när du gör backup?

/Stefan

Men herregud!

Mitt inlägg var en kommentar till inlägg #2 där tgr skrev "Testa att du kan öppna dessa och informationen finns."

Det jag då påpekade var att OM man börjar öppna backupkatalogerna så KAN man skapa problem för sig själv.

Nej, jag öppnar inte mina backupkataloger. Nej, jag kollar inte alla filer när jag gör backup. Samtidigt bör man kanske inse att backup inte per automatik innebär att allting alltid finns där. Även backuper kan misslyckas, eller förvanskas/förändras med tiden. Att LR gör en kontroll när backupen görs innebär inte med 100% säkerhet att backupen faktiskt är 100% OK. Inte heller att den är 100% OK efter en vecka, en månad eller så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.