ANNONS
Annons

Lightroom 6 - vända effekt övertoningsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

4b501u73

Aktiv medlem
Hej!

Det verkar i alla fall ha gått i tidigare versioner, att vända effekten i ett övertoningsfilter så det är som mörkast vid horisonten och sen tonar ut upp i molnen även om man drar det nedåt som vanligt.

Jag vet att man kan få den effekten genom att använda två filter men det vore så mycket smidigare att bara använda ett plus att man då undviker glipor vid horisonten som lätt uppstår när man skär effekten så hårt.

Jag hittade nåt gammalt resultat om att man skulle kunna trycka på apostrof-tangenten men får det inte att funka.

Tacksam för hjälp!

Dra filtret som vanligt och rotera det 180 grader.

Nu kom jag på att det inte var det du var ute efter. Eller var det så enkelt?

Senast ändrad:
Ser att du korrigerat ditt svar men tänkte ändå förtydliga, det är alltså ett sånt här filter jag vill efterlikna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    17.7 KB · Visningar: 25
Nu fick jag apostrofen att fungera med LR 5 men den vänder bara på filtret, dvs samma som jag skrev om att rotera det 180 grader så du får nog jobba med två filter för att få den effekt du är ute efter.

Använd övertoningsfiltret med negativ exponering och dra den uppifrån och ner till du ver nöjd där den mörkaste delen ska vara. Aktivera sedan penseln inuti filtret och måla bort resterande i ndre bilden.

/Stefan

Alright, då var det kanske jag som hade missförstått att en sån funktion skulle finnas.
Tack för hjälpen!

EDIT: Ditt svar dök upp efter att jag postat mitt Stefan. Så skulle man kunna göra, med ändringen att man drar det underifrån så toningen blir svagare åt rätt håll (om jag nu tänker rätt, svårare när man inte har det framför sig).

Tack!

Senast ändrad:
Förstod inte det där sista. Drar du övertoningen uppifrån och ner med negativ exponering så blir det ljusast uppe och mörkast nere.
När du aktiverar penseln i övertoningslagret så väljer du att pensla bort och välj hårdhet på penseln. Då målar du bort övertoningen där du inte vill ha den. I ditt fall vill du ha en skarp gräns någonstans i bilden. Så måla med hård pensel därifrån och neråt.

Förstod inte det där sista. Drar du övertoningen uppifrån och ner med negativ exponering så blir det ljusast uppe och mörkast nere.

Nej, det blir det inte. Jag förstår dock hur du menar och vi pratar om samma sak så det spelar mindre roll.
Testade ikväll att göra som du tipsade om, men drog det då underifrån för att sedan sudda bort en skarp nedre horisontlinje. Då får man en filtereffekt som den jag bifogade en bild av ovan, men det var svårt att få en bra övergång så jag kommer nog fortsätta använda mig av två filter för att få samma effekt.
Hur visas tex här: https://youtu.be/t7sQyaEKfMU

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto