Annons

Lightroom 6 - frågor ang. "inloggning"

Produkter
(logga in för att koppla)

Katt-Tina

Medlem
Hej,
Jag hoppas på lite hjälp, att någon här på FS kan besvara mina frågor gällande LR 6.
Jag har sedan tidigare LR 4.1 men kände att jag behövde en uppdatering. För någon vecka sedan köpte jag LR6 på CD (alltså inte något abonnemang) och installerade programmet och det var inga som helst problem med installationen. Jag blev dock litet konfunderad över att jag var tvungen att skaffa inloggning på Adobe för att kunna fortsätta installationen av CD:n men följde instruktionerna. Att arbeta med bilderna i LR6 är heller inga problem, då det ju ser likadant ut som föregångaren.
Men det jag undrar över och som jag vore tacksam för svar på är: När jag klickar på övre aktivitetsfältets ”Hjälpknapp” står bl a ”logga ut..och så min e-postadress” (som jag fick ange under installationen).
Jag klickade på ”logga ut” för att se varför det är angivet och fick då upp ett fönster som säger, att om jag loggar ut så fungerar inte LR.
Detta finner jag egendomligt då jag ju har installerat programmet från en köpt CD. Jag tycker att då ska det fungera utan någon (för mig mystisk) inloggning. På LR 4.1 finns inte någon inloggning om jag klickar på hjälpknappen.
Vad är jag inloggad på? Och varför måste jag vara inloggad när jag inte kör programmet över Internet? Och varför skulle LR inte fungera om jag loggar ut?
Hoppas jag uttryckt mig någorlunda tydligt i mina undringar. Jag är tacksam om någon som vet vill ha vänligheten att besvara mina frågor.
Mvh Christina

Jag har inte funderat över det, men det kanske har med automatiska uppdateringar att göra. Hur som helst fungerar programmet lika bra/dåligt även med nätverkskabeln urdragen, dvs utan internetanslutning.

Är inte detta en "spärr" mot att man använder programmet på fler datorer än vad licensen medger?

Logga in engång med mailadressen och serienumret. Därefter behöver du inte logga in eller ut. Möjligen kan det behövas vid större ingrepp i datorn, såsom byte av moderkort, processor eller kanske minneskonfiguration.

Jag har uppfatta det som ett slags kopieringsskydd av programvaran.

Tack för era svar som klargör mina frågor. Det känns tryggt att det inte är något "konstigt" i så motto, att jag är inloggad på något som jag är ovetande om och som skulle kunna rendera i oönskade kostnader.
Med vänlig hälsning Christina

Tack för era svar som klargör mina frågor. Det känns tryggt att det inte är något "konstigt" i så motto, att jag är inloggad på något som jag är ovetande om och som skulle kunna rendera i oönskade kostnader.
Med vänlig hälsning Christina

Du kan ju använda Lightroom på två olika datorer enligt ditt avtal med Adobe. Dvs. två datorer kan vara inloggade samtidigt. Om du vill köra programmet på en tredje dator, måste du logga ut på en av de andra. Jag har två stationära datorer hemma, där jag normalt kör Lightroom, men när jag reser så vill jag ha med mig LR på en bärbar. Då loggar jag ut på en av de stationära och loggar in på den bärbara inna jag åker hemifrån.

Lightroom 6 kan ej redigera

Kan jag lägga in en annan fråga här ang Lightroom 6?

Köpte Lightroom på skiva och installerade det på min nya dator ( Windows 10, 16gb ram, ssd disk, i7 processor) det gick bra. Skulle sedan importera allla mina rawbilder (sony a7ii) och det gick bra.
Men vissa eller de flesta bilderna går ej att redigera alls då lightroom säger att de är en skadadfil.
70% av mina rawbilder går ej att göra något med samt att det är olika bilder från olika mappar, där vissa går och andra ej.

Är det Windows 10 som spökar eller gör jag fel någonstans??

Men vissa eller de flesta bilderna går ej att redigera alls då lightroom säger att de är en skadadfil.
70% av mina rawbilder går ej att göra något med samt att det är olika bilder från olika mappar, där vissa går och andra ej.

Prova och öppna dem med Sonys egen rawkonverterare Image Data Converter. Fungerar det där är det något med LRs databas, får du samma fel är bilderna skadade. W10 har nog ingen del i sammanhanget.

Prova och öppna dem med Sonys egen rawkonverterare Image Data Converter. Fungerar det där är det något med LRs databas, får du samma fel är bilderna skadade. W10 har nog ingen del i sammanhanget.

Alla bilder fungerar som de ska i sonys egna rawpogram så då ligger det i Lightroom :/

Alla bilder fungerar som de ska i sonys egna rawpogram så då ligger det i Lightroom :/
Prova att skapa en ny katalog och importera dem igen och se om det fungerar. Om det gör det, ta bort dem från din gamla katalog, utan att radera dem från disken och importera dem igen efter att du optimerat katalogen. Funkar inte något av detta så vet jag tyvärr inte vad du ska göra.

Prova att skapa en ny katalog och importera dem igen och se om det fungerar. Om det gör det, ta bort dem från din gamla katalog, utan att radera dem från disken och importera dem igen efter att du optimerat katalogen. Funkar inte något av detta så vet jag tyvärr inte vad du ska göra.

Skall testa. Tack för hjälpen

Du kan ju använda Lightroom på två olika datorer enligt ditt avtal med Adobe. Dvs. två datorer kan vara inloggade samtidigt. Om du vill köra programmet på en tredje dator, måste du logga ut på en av de andra. Jag har två stationära datorer hemma, där jag normalt kör Lightroom, men när jag reser så vill jag ha med mig LR på en bärbar. Då loggar jag ut på en av de stationära och loggar in på den bärbara inna jag åker hemifrån.

Tack Christer för din upplysande information.
Hälsningar Christina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar