Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5, kommentera bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan.Bewert

Ny medlem
Hej

Arbetar i LR och skulle vilja skriva vad jag har använt bilden till. Finns ett fällt i biblioteket som heter kommentarer, men här går det inte att skriva in något, hur skall jag göra för att kunna skriva något om bilden här, eller finns det något bättre sätt att skriva in informationen som jag önskar.

Hälsningar

Håkan

Kommentarfältet i Lightroom är en form av sync till webbsajter så att man ska kunna få t.ex. kommentarer på Facebook synliga direkt i Lightroom. Har tyvärr inte satt mig in i det riktigt men det stödjer sannolikt inte vad du önskar.

Däremot så kan du använda panelen Metadata och ändra till Large Caption för att få ett stort textformulär att fylla i med info om bilden. Tror dock att den informationen följer med när du exporterar så det kan vara en god idé att se över dina exportinställningar så att det plockas bort automatiskt från den exporterade bilden.

Jag har skapat nyckelord som jag lägger till automatiskt vid export med hjälp av pluginet snapshot-on-export.
"Nackdelen" är att det skapas Snapshot/Fixering av bilden då den exporteras, vilket kan vara bra. Tar ju ingen plats.

Så tex för bilder som skall till FB så har jag ett exportflöde med viss storlek, bild, metadata inställning, samt storlek.

Själv använder jag caption för att lagra en bildtext som jag vill skall kunna visas i flera sammanhang. Det är oftast en beskrivning av bilden typ "Steninge Slott" eller "Henriks Stenson på 7:e green". Den texten plockas upp av andra program, som t ex JAlbum när jag gör min hemsida.

Caption skulle jag alltså inte vilja använda för att beskriva hur bilden använts.

Hur detaljerat vill du ha din beskrivning?

En möjlighet skulle ju kunna vara att använda Label. Där kan du t ex använda de förvalda färgerna, röd skulle stå för en typ av användning, grön en annan osv. Eller så skriver du egna labels.För egen del använder jag labels för att t ex skilja ut olika typer av racing-bilder. Gul är på banan, röd i depån, blå prispallen etc.

En annan möjlighet, som jag inte själv använt, kanske är att använda fälten för "Workflow". Det finns ett fält som heter "Instructions". Det kanske går att använda?

Oavsett vilket alternativ du använder, testa noga så att rätt information kommer med när du exporterar. Viss info vill man ha med - annan inte!

Tack för era svar!

När det gäller caption så använder jag detta till just en beskrivning av bilden. Detta är alldeles utmärkt funktion när jag ladder upp bilden till bildbyrån. Det jag är ute efter är antekningar som bara jag ser där det står tillexempel vilken eller vilka fototävlingar bilden är använd i, om den finns hos bildbyrån eller om den är använd i någon utställning eller liknande.

Hälsningar

Håkan

Tack för era svar!

När det gäller caption så använder jag detta till just en beskrivning av bilden. Detta är alldeles utmärkt funktion när jag ladder upp bilden till bildbyrån. Det jag är ute efter är antekningar som bara jag ser där det står tillexempel vilken eller vilka fototävlingar bilden är använd i, om den finns hos bildbyrån eller om den är använd i någon utställning eller liknande.

Hälsningar

Håkan

Detta borde ju vara en självklar funktion i Lightroom, men jag är faktiskt lite osäker på om den finns. En snabb googling ger vid handen att det tycks finnas plug-ins som ger möjlighet att skriva noteringar.

Att använda någon av de mindre frekventa metadata fälten fungerar väl MEN när man exporterar bilden så kan man ju inte välja på detaljnivå vilka metadata som skall tas med och då spricker det.

Det går ju förstås att åstadkomma det du vill "baklänges" genom att skapa collections. T ex en som heter "Tävlingsbilder" och där under ha en collection för varje tävling. En annan collection "Bildbyråer" och ha under collections där. Detta har sina fördelar men kanske också nackdelar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto