Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5 katalog bekymmer

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpen

Medlem
Om jag nu har en herrans oreda med mina bilder i datorn, det ligger importerade i Lightroom i dagsläget från olika diskar.

Nu har jag sorterat upp mitt arkiv och gjort en backup på en av diskarna, så nu är frågan.. om jag tar bort min nuvarande katalog med bilder jag arbetat med osv. Då försvinner ju det jag gjort med bilderna antar jag?

Hur ska jag gå tillväga om de ens går att importera samma arkiv igen fast lite mer organiserat den här gången ifrån ett och samma ställe. Tanken var ju dessutom att ha kvar mina redigeringar.

Det kanske går att redigera sökvägarna på bilderna i katalogen så jag slipper importera igen och göra om alla bilder en gång till?

Om man väljer i inställningar att metadatan ska läggas i en separat xmp fil så går det väl att markera rubbet och sedan exportera allt på en gång. Har aldrig testat men borde gå. Tar kanske lite tid att skapa xmp filer om det är mycket man redigerat.
Har dock för mig att det är vissa data som inte kan sparas i metadatan utan den ligger alltid i lightroom katalogen, typ flaggor och något mer.

Men testa innan du fimpar orginalkatalogen helt är väl att rekomendera hur du nu än gör.
Att behöva redigera om alla bilder låter ju drygt :/

Det går att "piffa" till sökvägarna i LR så du slipper importera bilderna på nytt.
NÄr du öppnar LR så kommer de bilder/kataloger som flyttats att markeras du kan då välja att länka om.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2009067&postcount=4

För andra som funderar på samma sak:
Bättre hade varit att skapa den nya strukturen i Lightroom och flytta mappar/bilder i LR istället för i utforskaren/Finder. Då hade LR katalogen uppdaterats med sökvaägar mm automatiskt.

Om jag nu har en herrans oreda med mina bilder i datorn, det ligger importerade i Lightroom i dagsläget från olika diskar.

Nu har jag sorterat upp mitt arkiv och gjort en backup på en av diskarna, så nu är frågan.. om jag tar bort min nuvarande katalog med bilder jag arbetat med osv. Då försvinner ju det jag gjort med bilderna antar jag?

Hur ska jag gå tillväga om de ens går att importera samma arkiv igen fast lite mer organiserat den här gången ifrån ett och samma ställe. Tanken var ju dessutom att ha kvar mina redigeringar.

Det kanske går att redigera sökvägarna på bilderna i katalogen så jag slipper importera igen och göra om alla bilder en gång till?

Det finns en mycket viktig grundregel: Gör alla filförändringar kopplade till Lightrooms katalog inne i Lightroom. Man ska aldrig göra dem utanför.

Så länge man skapar mappar, drar/släpper filer och byter namn inifrån Lightroom har programmet hela tiden koll på bildernas placering och därmed får man även kvar allt det arbete man lagt ner på sina bilder.

Om det hjälper dig i det här skedet vet jag inte men nästa gång du gör en sådan här förändring spar du massor av tid och arbete på att följa ovanstående.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto