Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

carbonado69

Medlem
Jag har ett problem! Då jag överför mina RAW-filer från kamera till Lightroom 4 blir alla blider W.B = "glödlampa!?? Jag är tvungen att ändra alla manuellt till typ "som fotograferat".
Hittar ej någon inställning som jag kan ändra? Help!

Jag kan tänka mig två skäl:

1) Du lägger på någon "mall" vid importen som ändrar vitbalansen.

2) Du har ställt om LR default inställningar för importen.

När du har importerat bilderna, har de då symbolen för "redigerat", en liten svart ruta med plus och minustecken?

För att fixa de bilder som har fel balans kan du göra en copy/paste från en bild till alla så att du slipper ändra dem manuellt en och en.

Har du fotograferar med kamerans inställd på glödlampa så blir det glödlampa i LR också.

/Stefan R. Nilsson

En ny fråga, finns det någon inställning i LR som gör att den inte startar varje gång man pluggar in något såsom USB sticka etc i datorn? Ganska lustigt men den ser ut att starta automatisk på allt som ansluts till datorn med innehåll, förutom kameran, för den så måste man starta LR och gå till Import :)

Preferences - General klicka ur Show import dialog when...

Inställningar - Allmänt klicka ur Visa importdialogen ....
Eller nåt liknande på svenska. kör Engelska själv...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto