Annons

Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag har en iMac och använder mig av Aperture, men blev nyfiken på LR4 bla för priset är jäkla överkomligt. Men, men, jag har ett problem som inte Adobe supporten vill hjälpa till med då det är en test version jag har och det kan man ju förstå, men som jag sa till dom, att om inte detta "fel" som jag har fixar sig så kan jag ju inte köpa ett program.

Nu till mitt problem, när jag skall framkalla en bild i Lightroom så är den typ beskuren, original är fotot 6000 x 4000 (i Aperture tex) men i LR4 är fotot 6000 x 3376, skumt eller. Har kollat allt… tror jag iaf. Jag tar foton i RAW + jpg och jpeg-filerna är i formatet 16x9 (6000 x 3376) men RAW är ju RAW.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Går nog att fixa. Under Edit (engelsk version) / Preferences, fliken General finns ett avsnitt med Import options. Ett alternativ heter ungefär Treat jpg and Raw as separate files, kryssa den rutan så att Lightroom begriper att det är två olika bildfiler som ska behandlas som självständiga.

Kollade genast, och det har jag ikryssat. Men gjorde ändå en ny import men det hjälpte inte. Fasen också, det kan väl inte vara så att Sony och Adobe är ovänner, hehe

Känner att jag gärna vill ha detta program…

Om du går in i beskärningsverktyget i Framkallningsmodulen då? Kan du "beskära tillbaka" till 3:2-format?

Är det inte så att den inbäddade jgp-filen i ARW:n får samma proportioner som jpg-filen, och att det är det som ställer till det?

Importerar du alltså både RAW och JPG? Som två separata filer? Och båda blir 6000 x 3376 pixlar?

Då har jag nog inget bra tips. Har faktiskt aldrig testat själv att importera en råbild i beskuret format.

Vilken kamera använder du?

Tänkte lägga upp bilder på infon från Finder och från LR4. Så här ser infon ut i "visa info" i finder.

Bilagor

• lr4_fel.jpg
    lr4_fel.jpg
    44.7 KB · Visningar: 397
Testade just att ta två råbilder med min Nikon D700, en i FX-format och en i DX-format. Den i beskuret DX-format blir i LR en NEF-bild på bara 2784*1848 pixlar, medan FX-bilden är 4256*2832 som den ska vara. DX-bilden går inte att "beskära tillbaka".

Skumt. Kan det vara så att LR inte "förstår" att de beskurna bilderna faktiskt är större? Eller är det helt enkelt så att de är beskurna även i råformat? Fast så borde det ju inte vara....

Har du Sonys rå-program att öppna bilderna i? Blir det bättre där? Jag har själv inte installerat Nikons motsvarande....

Bilderna är ju från samma foto då (00517), från kameran en ARW och en JPG som syns i Finders info bilder. Men info bilden från LR4 syns det ju att den beskär fotot till 16 x 9 formatet som kamerans jpg-fil. Jätteskumt, ingen annan som råkat ut för detta?

Testade just att ta två råbilder med min Nikon D700, en i FX-format och en i DX-format. Den i beskuret DX-format blir i LR en NEF-bild på bara 2784*1848 pixlar, medan FX-bilden är 4256*2832 som den ska vara. DX-bilden går inte att "beskära tillbaka".

Skumt. Kan det vara så att LR inte "förstår" att de beskurna bilderna faktiskt är större? Eller är det helt enkelt så att de är beskurna även i råformat? Fast så borde det ju inte vara....

Har du Sonys rå-program att öppna bilderna i? Blir det bättre där? Jag har själv inte installerat Nikons motsvarande....

I Aperture blir det riktigt och även då när jag kollar på dom i Macs "Förhansvisning"

I din skärmdump från LR4 syns det att filnamnet är .ARV och på nästa rad står det underordnad fil JPG. Det tyder på att LR behandlar de två filerna tillsammans och låter jpg-versionen styra hur arw-filen ska visas.

I din skärmdump från LR4 syns det att filnamnet är .ARV och på nästa rad står det underordnad fil JPG. Det tyder på att LR behandlar de två filerna tillsammans och låter jpg-versionen styra hur arw-filen ska visas.

Jo, jag har sett det men kan man inte ändra ett sådant förfarande tro?

Hej igen alla,

Kan ju tillägga att min son har samma "fenomen" med sin Nex 5 kamera och han tar bara RAW-foton.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto