Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4 - importen gör svartvitt till färg

Produkter
(logga in för att koppla)

LowSuited

Ny medlem
Hej,

När jag importerar mina RAWbilder från kameran till Lightroom 4 blir alla bilderna tagna i svartvitt/monochrom automatiskt visade i färg istället. Varför blir det så här och hur kan jag ändra så att de bilder jag tagit i svartvitt faktiskt dyker upp i biblioteket som svartvita?

Tack på förhand

Hälsningar,
Daniel

Det låter som du får se till att LR tar hänsyn till vilken bildstil/preferenser du valt på kameran.

Tyvärr, så är det. Kameratillverkarna krypterar vissa delar av informationen i raw-filerna så att LR mfl program inte kan läsa den. Det är bara respektive tillverkares program som klarar det, t.ex. Nikontekniker ViewNX och CaptureNX.

Du får konvertera bilderna på nytt i LRs framkallningsmodul.

Nej, du har fotat i RAW och RAW är inte svartvitt. Vad du ställer in i kameran för bildstil kan endast DPP läsa av.
Du får göra om dom i S/V i LR själv efter smak.
Att välja s/v i kameran är endast bra för dig då du får en känsla av hur det ev. kan se ut.

/Stefan R. Nilsson

Lightroom känner inte av vilken bildstil som du använder vid fotograferandet.

Du måste själv konvertera dem i Lightroom. Det går att göra detta "batch-vis". Antingen kan du använda någon av Lightrooms färdiga "presets" för svart-vitt eller skapa en egen.

Ett alternativ är ju att fota i JPG och RAW samtidigt, då kommer du kunna importera JPG-bilden med kamerans svartvita konvertering samtidigt som du har RAW-filen kvar om du vill jobba mer på den.

Jag gissar (men vet inte) att om du använder Canons programvara, DPP, så kommer den känna av bildstilen och konvertera till svartvitt automatiskt.

EDIT: Flera morgonpigga före mig ser jag! :)

Du kan alltid ta ett foto, konvertera till svartvitt, göra diverse justeringar så att det ser ut som du vill, sen spara allt som ett user preset och använda det vid import. Då får du direkt allt som du vill ha det.

Ett tips: Fota i jpeg+raw och ändra inställningarna i LR så att programmet läser in båda bilderna skilt (default är ju att LR tolkar två bilder med samma filnamn bortsett från ändelsen som en och samma bild). Så gör jag oftast de gånger jag fotar i svartvitt direkt i kameran. Jpegfilen duger oftast men om den inte gör det har jag råfilen till hands.

Inga av de vanliga kamerorna på marknaden ger svartvita råfiler. Jag känner bara till Leica M9 monochrome som gör det...

Ett tips: Fota i jpeg+raw och ändra inställningarna i LR så att programmet läser in båda bilderna skilt (default är ju att LR tolkar två bilder med samma filnamn bortsett från ändelsen som en och samma bild). Så gör jag oftast de gånger jag fotar i svartvitt direkt i kameran. Jpegfilen duger oftast men om den inte gör det har jag råfilen till hands.

Inga av de vanliga kamerorna på marknaden ger svartvita råfiler. Jag känner bara till Leica M9 monochrome som gör det...

Vore fint om Lightroom kunde hantera jpeg+raw lite snyggare. Idag verkar det som vi fortfarande har alternativen att importera de "kombinerade" och då får man bara raw-filen tillgänglig, eller att importera de som separata filer och då får man dubbelt av allt man importerar i katalogen.

Vore smidigt om man kunde importera de kombinerade men byta mellan de två när man redigerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar