Annons

Lightroom 4, dra RAW till PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Sitter och skulle lite "snabbt" dra ihop en del bilder till ett Photoshopdokument. Tänkte att det bara var att dra bilderna från Lightroom till Photoshop men det funkade inte på min Windows7 maskin. Öppnar jag däremot samma mapp med Adobe Bridge så går det utmärkt att dra en RAW bild direkt till Photoshop.

Ska jag göra något speciellt för att få det att funka direkt från Lightroom?

Finns det även någon möjlighet att dra bilden direkt från Lightroom till det dokument jag håller på med i PS utan att först behöva öppna det och sedan dra/montera det en andra gång internt i PS?

Eftersom LR jobbar med en databas så måste all hantering, import och export, skötas via LR. Om du håller på att öppna, flytta, kopiera eller på annat sätt manipulera med bilder "utanför" LR så kommer du att få massor av bilder i LR med frågetecken på.
På ren svenska så kommer det att bli en jävla röra! ;-)

Om du funderar att börja använda LR på "allvar" så kan jag rekommendera detta: http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/allt-om-lightroom-4/

Eftersom LR jobbar med en databas så måste all hantering, import och export, skötas via LR. Om du håller på att öppna, flytta, kopiera eller på annat sätt manipulera med bilder "utanför" LR så kommer du att få massor av bilder i LR med frågetecken på.
På ren svenska så kommer det att bli en jävla röra! ;-)

Om du funderar att börja använda LR på "allvar" så kan jag rekommendera detta: http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/allt-om-lightroom-4/

Jag var kanske otydlig i min fråga, men det jag ville var att använda/montera en del bilder i ett nytt Photoshopdokument. Det rör sig alltså inte om att manipulera bilderna i Lightroom, utan jag ville bara hämta dem till ett nytt dokument i Photoshop.

Bilderna ska alltså ligga kvar i Lightrooms struktur utan att bearbetas.

Men då jag tidigare använt Bridge och därifrån dragit RAW-bilder direkt över till ett Photoshopdokument, trodde jag detta även gick i Lightroom. Med Bridge så mellanöppnar den ACR för att ge mig en chans att ändra konverteringen av mina NEF-filer och sedan monteras bilden direkt in i aktuellt Photoshopdokument som ett smart objekt.

Om inte det går direkt så fungerar Erro's "edit in Photoshop" också, även om det blir ett extra steg ;)

Jag var kanske otydlig i min fråga, men det jag ville var att använda/montera en del bilder i ett nytt Photoshopdokument. Det rör sig alltså inte om att manipulera bilderna i Lightroom, utan jag ville bara hämta dem till ett nytt dokument i Photoshop.

Bilderna ska alltså ligga kvar i Lightrooms struktur utan att bearbetas.

Men då jag tidigare använt Bridge och därifrån dragit RAW-bilder direkt över till ett Photoshopdokument, trodde jag detta även gick i Lightroom. Med Bridge så mellanöppnar den ACR för att ge mig en chans att ändra konverteringen av mina NEF-filer och sedan monteras bilden direkt in i aktuellt Photoshopdokument som ett smart objekt.

Om inte det går direkt så fungerar Erro's "edit in Photoshop" också, även om det blir ett extra steg ;)

OK. Då är det enklast att göra en virtuell kopia i LR. Sedan högerklickar du på den och väljer "Edit in Photoshop". Dår förblir "originalet" orört i LR. Du kan ha hur många virtuella kopior som helst om du vill testa olika behandlingar. De virtuella kopiorna tar ingen extra plats, eftersom de inte är "riktiga" kopior, utan just virtuella. Mycket praktiskt. Kortkommandot för att skapa en virtuell kopia är förresten Ctrl+'. Du ser att det är en VC genom att det nedre vänstra hörnet är "uppvikt".

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto