Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4.3 visar inte Nikon D800E-NEFfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

taigabild

Aktiv medlem
Hej,
jag har precis installerat 4.3 men får inte upp D880E o D800 råfiler trots att de ska stödas av 4.3.
Några tips på hur jag kommer förbi detta? Adobes supportsida o supporttelefon driver mej till vansinne...
M v h
Peter

Har du provat att uppdatera programmet?
I menyn under Hjälp, Sök efter nya uppdateringar eller något liknande heter det nog.

4.3 är den senaste versionen.

Vad menar du med att du inte får upp bilderna, går de inte att importera eller är problemet att inte själva bilden visas i Lightroom eller...?

Vilken typ av dator har du, PC eller Mac, för problemet kan ha olika orsaker beroende på?

4.3 är den senaste versionen.

Vad menar du med att du inte får upp bilderna, går de inte att importera eller är problemet att inte själva bilden visas i Lightroom eller...?

Vilken typ av dator har du, PC eller Mac, för problemet kan ha olika orsaker beroende på?

När jag importerar visas bara filnamnen men det går inte att öppna filerna. Filer från D300 i samma bibliotek funkar hur bra som helst. Jag kör 64-bitars Windows 7.

När jag importerar visas bara filnamnen men det går inte att öppna filerna. Filer från D300 i samma bibliotek funkar hur bra som helst. Jag kör 64-bitars Windows 7.

Det borde vara raw som inte är uppdaterat, något annat kan jag inte komma på. Dubbelkolla att du verkligen har den senaste versionen.

Starta Lightroom, titta under Hjälp...... Om Adobe Photoshop Lightroom 4.3...
I rutan som då visas ser du vilken version av Lightroom och Camera Raw som körs längst uppe till höger.

Jo, men man kan inte installera en annan motor inne i LR. Det som de flesta misstolkar med att uppdatera ACR gäller enbart Photoshop där ACR är ett stickinprogram, medan *ACRmotorn i LR är en del i programmet. Så det räcker att se vilken version av LR man kör.

/Stefan

Jo, men man kan inte installera en annan motor inne i LR. Det som de flesta misstolkar med att uppdatera ACR gäller enbart Photoshop där ACR är ett stickinprogram, medan *ACRmotorn i LR är en del i programmet. Så det räcker att se vilken version av LR man kör.

/Stefan

Jo det går att få fel version av ACR i Lightroom, om installationen inte gick korrekt. Förutsatt att vi pratar PC/Windows här. Mac-versionen kan jag inte uttala mig om.
Nu är det inte därför jag svarar, men eftersom inte TS vet hur man ser vilken version av LR han kör kanske han inte lyckats installera rätt version heller, därför beskriver jag hur man gör för att se det, som ett direkt svar på hans fråga.

Senast ändrad:
Kan du se en preview (tumnagel) av bilden i Windows? Om inte kan det vara något som saknas där, själv kör jag Mac så jag ingen Windowsexpert men om det är något som måste installeras för kameran från din Nikon CD som följde med kameran eller kanske det är något i Windows som måste uppdateras. Eftersom du kör LR 4.3 är jag dock ganska säker på att problemet inte ligger i LR.

Att man inte kan se previews av raw-filer från en ny kamera känns som ett problem som dyker upp då och då.

Jo det går att få fel version av ACR i Lightroom, om installationen inte gick korrekt. Förutsatt att vi pratar PC/Windows här. Mac-versionen kan jag inte uttala mig om.
Nu är det inte därför jag svarar, men eftersom inte TS vet hur man ser vilken version av LR han kör kanske han inte lyckats installera rätt version heller, därför beskriver jag hur man gör för att se det, som ett direkt svar på hans fråga.

Nu tror jag du är ute och cyklar, Photoshop och Lightroom är två helt fristående program med egen raw-motor och det går inte att installera LR på ett sådan sätt att den använder fel version av ACR eftersom den har en egen raw-motor.

Du kanske blandar ihop det med när man väljer att redigera bilden i Photoshop inifrån LR för då kan man få olika versioner av raw-motorn om LR och ACR versionen skiljer för mycket.

Nu tror jag du är ute och cyklar, Photoshop och Lightroom är två helt fristående program med egen raw-motor och det går inte att installera LR på ett sådan sätt att den använder fel version av ACR eftersom den har en egen raw-motor.

Du kanske blandar ihop det med när man väljer att redigera bilden i Photoshop inifrån LR för då kan man få olika versioner av raw-motorn om LR och ACR versionen skiljer för mycket.

Jag tror inte du läste vad jag skrev. Jag pratar om att ett fel vid installationen av en senare version av Lightroom misslyckas av något skäl. I vissa fall har det hänt att den gamla versionen av CameraRaw ligger kvar trots att Lightroomversionen ser ut att ha uppdaterats. Ett fel vid installationen som ger konstiga effekter alltså.

Som Joakim säger. man kan inte imnstallera enbart motorn. Kärnan i LR är RAW-motorn. Och installationsporgrammet lär klaga i slutet om det fuckar sig.
Photohop suite kan ju olika delar strula vid installation som inte berör de andra fristående programmen, ex ACR-motorn.

/Stefan

Som Joakim säger. man kan inte imnstallera enbart motorn. Kärnan i LR är RAW-motorn. Och installationsporgrammet lär klaga i slutet om det fuckar sig.
Photohop suite kan ju olika delar strula vid installation som inte berör de andra fristående programmen, ex ACR-motorn.

/Stefan

Installationprogram i Windows imponerar inte på mig som jobbat i branschen sedan 1983. Jag har sett alltför många korrupta installationer genom åren.

Installationprogram i Windows imponerar inte på mig som jobbat i branschen sedan 1983. Jag har sett alltför många korrupta installationer genom åren.

Ok. Aldrig varit med om det där. Jag trodde inte det var windowsinstallationsprg som strular. Strular installationsprg så brukar jag klaga på företaget för mjukvaran.

Iaf så är ditt förslag långsökt eftersom det funnits 2 versioner dessemellan med stöd för d800.

Edit: kuriosa hur ska en About bild med acr version kunna säga något om den den installerat rätt version? Trodde det var en textruta och inte en kontrollruta

/Stefan R. Nilsson

Ok. Aldrig varit med om det där. Jag trodde inte det var windowsinstallationsprg som strular. Strular installationsprg så brukar jag klaga på företaget för mjukvaran.

Iaf så är ditt förslag långsökt eftersom det funnits 2 versioner dessemellan med stöd för d800.

Edit: kuriosa hur ska en About bild med acr version kunna säga något om den den installerat rätt version? Trodde det var en textruta och inte en kontrollruta

/Stefan R. Nilsson

Jag har hjälpt flera som råkat ut för det problem jag beskriver genom åren.
Många vet nog inte vad ett installationsprogram kan ställa till med i Windows.
Jag håller med om att det är långsökt och förstår din scepticism :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto