Annons

Lightroom 3 som komplement till Elements 8

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Tjena!

Använder för närvarande Photoshop Elements 8, som jag f.ö är ganska nöjd med, men har blivit lite sugen på att köpa Lightroom 3 som ett komplement då det säljs relativt billigt just nu.

Har hört en del gott om Lightroom, bl.a att det är bra på brusreducering och har en bra katalogiseringsfunktion, men vad vinner jag, bortsett från dessa två egenskaper, på att skaffa Lightroom 3?

Kan Lightroom 3 på något sätt komplettera Elements?

Tacksam för synpunkter.

Lightroom 3 ar ju ett mycket proffsigare program. Snabbare och mer flexibelt. Det kan ju mer jamforas med Photoshop an Elements 8 som du har. Jag skulle ju tro att du slutar anvanda ditt Elements nar du vant dig vid Lightroom 3.
Ladda hem Lightroom och prova det innan du koper programmet

Har hört en del gott om Lightroom, bl.a att det är bra på brusreducering och har en bra katalogiseringsfunktion,
Just brusreducering är väl kanske inte en av Lightrooms direkta styrkor, snarare tvärt om. Jag tycker att NoiseNinja gör ett oerhört mycket bättre jobb på den fronten.

Jag har också Elements 8.
Sedan jag skaffade Lightroom har jag inte använt Elements mer är kanske 5 ggr... Fast jag brukar iof bara fixa till skärpa och lite mer tryck i färgerna och då är Lightroom hundra gånger bättre tycker jag. Ska du klona, klippa in grejer osv måste du göra det i Elements.

Just brusreducering är väl kanske inte en av Lightrooms direkta styrkor, snarare tvärt om. Jag tycker att NoiseNinja gör ett oerhört mycket bättre jobb på den fronten.

Javisst, Noice ninja är bra... men Imagenomic noiceware professional är enormt mycket bättre (det bästa av de brusreduceringsprogram jag använt hittills). Det är ett ytterst kompetent brusreduceringsverktyg. Gör allt i LR, brusreducera när övrig redigering gjorts.
Väldigt brusiga bilder kan maskas och brusreduceras i RAW, men då förvinner delar av detaljtäckningen.

Jag har också Elements 8.
Sedan jag skaffade Lightroom har jag inte använt Elements mer är kanske 5 ggr... Fast jag brukar iof bara fixa till skärpa och lite mer tryck i färgerna och då är Lightroom hundra gånger bättre tycker jag. Ska du klona, klippa in grejer osv måste du göra det i Elements.

Jag tycker ju att Elements 8 är ganska bra faktiskt men jag får intryck av att grundläggande redigeringsfunktioner i Lightroom 3 är ganska bra och smidiga, t.ex. justering av vitbalans, färger osv, är det en korrekt iaktagelse?

Jag tycker ju att Elements 8 är ganska bra faktiskt men jag får intryck av att grundläggande redigeringsfunktioner i Lightroom 3 är ganska bra och smidiga, t.ex. justering av vitbalans, färger osv, är det en korrekt iaktagelse?

Justera - Lightroom
Redigera - Photoshop

Justera - Lightroom
Redigera - Photoshop

OK. Alltså:

Justera färger, vitbalans, hudtoner - använd Lightroom

Rita horn i pannan på chefen, ta bort oönskade föremål - använd elements

?

Hur bra är Lightroom på att Ta bort fläckar, smuts osv. från inskannade bilder? Kan Lightroom importera inskannade bilder från exempelvis Silverfast (skanningsprogram)?

OK. Alltså:

Justera färger, vitbalans, hudtoner - använd Lightroom

Rita horn i pannan på chefen, ta bort oönskade föremål - använd elements

?

Hur bra är Lightroom på att Ta bort fläckar, smuts osv. från inskannade bilder? Kan Lightroom importera inskannade bilder från exempelvis Silverfast (skanningsprogram)?

Lightroom kan importera ALLA sorters filer (det finns plugins för PDF/DOC/XLS/etc/etc)

LR har 'skapliga' verktyg för fläckborttagning.

men dess absolut största trumfkort är organiseringen och katalogiseringen av ditt material.

Det man utan tvekan kan säga är att det numera går att använda Lightrooms brusreducering med acceptabelt resultat. Detta gäller från version 3 av programmet. I tidigare versioner håller jag helt med dig om att brusreduceringen var oanvändbar.

Tjena!

Använder för närvarande Photoshop Elements 8, som jag f.ö är ganska nöjd med, men har blivit lite sugen på att köpa Lightroom 3 som ett komplement då det säljs relativt billigt just nu.

Har hört en del gott om Lightroom, bl.a att det är bra på brusreducering och har en bra katalogiseringsfunktion, men vad vinner jag, bortsett från dessa två egenskaper, på att skaffa Lightroom 3?

Kan Lightroom 3 på något sätt komplettera Elements?

Tacksam för synpunkter.

Jag har använt denna kombination ett par månader nu och tycker absolut den fungerar fint. Det flesta justeringar görs i LR3 men när man ska in pilla/klippa/modifiera lite extra så finns alla basverktygen + lite till i Elements.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto