Annons

Lightroom 3 och SlideShowPro, caption-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Hej

Finns det någon här som använder SlideShowPro (http://slideshowpro.net/products/slideshowpro_player/#ssplr) i Lightroom 3 för att publicera fotoalbum? Jag har problem med att få olika "captiontexter" för varje bild när jag använder SlideShowPro for Lightroom i Web-modulen i Lightroom. Det är inga problem med att få en och samma caption för alla bilder. SlideShowPro har en Wiki där man beskriver hur man kan få unik captiontext för varje bild, men då måste man gå in Library-modulen och ändra captiontexten som man skrivet in där. Det medför ett problem, jag vill gärna ha kvar originaltexten, men samtidigt kunna lägga till en bildtext i webmodulen för varje bild med SlideShowPro.

Jag har tidigare använt SlideShowPro Player för Flash. Där är det inget problem att använda unika captiontexter, men då måste man ändra i xml-koden, vilket jag tycker blir för omständigt.

Vänligen
Ingemar

Hmm...jag använder SlideShowPro som jag håller på att labba med i LR3 ( www.tauruz.se .....sidan är inte på långa vägar klar med jag jobbar på det...). Men jag har inte testat så mycket med det du nämner...ska kolla om jag får det att funka. Du menar alltså att lägga till olika texter till respektive bilder?

//Per

Hmm...jag använder SlideShowPro som jag håller på att labba med i LR3 ( www.tauruz.se .....sidan är inte på långa vägar klar med jag jobbar på det...). Men jag har inte testat så mycket med det du nämner...ska kolla om jag får det att funka. Du menar alltså att lägga till olika texter till respektive bilder?

//Per

Hej

Tack för svar. Jo, precis, jag menar att lägga till olika texter (Caption som det heter i den engleska versionen) för respektive text. Den enklaste lösningen är att ändra originaltexten i Library, då funkar det med SSP LR. Men jag vill gärna ha kvar originaltexten som skrevs in i fältet för Caption i Library-modulen. Det är ofta en personlig och privat text som jag inte alltid vill ska visas i albumet när det publiceras.

Ok. Utan att veta så mycket kollade jag lite i LR. Om man går in i Library och väljer sin "privata" bildtext i Rubrikfältet istället och sedan sin "publika" text i Bildtextfältet, eller tvärtom. Sedan går man in i webmodulen och går ned till Bildinformation och Etiketter (jag har LR i svensk version) och väljer vad som ska visas under Egna inställningar. Jag testade och det verkar funka sådär. I Librarymodulen verkar man kunna skriva hur mycket som helst i Rubrikfältet men det verkar inte som om SSP köper lika många tecken...fick en lite krasch när jag testade.

Ok, taskig walkaround kanske....får labba vidare... :)

//Per

Hej igen

Jag har nu kommit fram till hur man kan göra, aningen omständigt men det fungerar. När man skapar en slideshow med SSPLR i Lightroom skapas även en xml-fil, som standard heter den images.xml. Om man öppnar den, i Dreamweaver t.ex, kan man ändra informationen inom citattecknen för Caption i xml-filen. Återkom om du vill ha en mer utförlig beskrivning.

Jag har valt att gå tillbaka till SSP för flash SWF, eftersom man ändå måste ändra info i xml-filen kan jag lika gärna göra det i SSP SWF.

Vänligen
Ingemar

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto