Annons

Lightroom 3.3 - erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har just installerat 3.3 och jag tycker det känns som att programmet laddar snabbare och även att bildvisningen är något rappare.

Härligt också med stöd för RAW till min S95:a, gjorde några snabbtester på höga ISO där jag fotade med RAW+JPG och jag tyckte det blev klart bättre resultat med RAW och lite försiktig brusereducering än kamerans inbyggda JPG.

Någon annan som hunnit installera och har några erfarenheter att dela med sig?

Väldigt positiv till den. Verkar som sagt lite snabbare även om inte haft något problem med det innan.

Är mest nöjd över att D7000 nu har fått kamera profiler. Har testat mest Portrait profilen och är nöjd över den, ger bilderna ett litet lyft mot innan.

Jag installerade 3.3 igår men hann inte testa mer än att programmet startade som det skulle. Enligt beskrivningen skall det inte sega sig lika mycket som tidigare när man gör lagningar etc. Det måste testas eftersom jag känt av det tidigare.

Jag installerade just LR 3.3 och det verkar väl inte så tokigt... Dock var det en funktion jag blev riktigt trött på. Det ville göra om alla mina bilder med "process 2010", det vill säga göra om dem till en smetig brusreducerad gegga...

Jag lyckades ju undvika detta, men finns det något sätt att använda LR3:s bättre brusreducering än att göra så? Går det kanske att justera värdena för process 2010 så den inte går på så brutalt med allting?

Nu gällde det några studiobilder, så någon större brusreducering var absolut inte nödvändig. Det är säkert bra på brusigare bilder, men Adobe ska ge f-n i att göra grejer utan att tala om det!

Jag märker ingen större förbättring med 3.3. När man plockar många dammprickar i en större bild (t.ex en panoramabild på 2-300 Mb) så fylls min c-disk snabbt med något och då har jag ändå 8Gb arbetsminne.

Jag installerade just LR 3.3 och det verkar väl inte så tokigt... Dock var det en funktion jag blev riktigt trött på. Det ville göra om alla mina bilder med "process 2010", det vill säga göra om dem till en smetig brusreducerad gegga...

Jag lyckades ju undvika detta, men finns det något sätt att använda LR3:s bättre brusreducering än att göra så? Går det kanske att justera värdena för process 2010 så den inte går på så brutalt med allting?

Nu gällde det några studiobilder, så någon större brusreducering var absolut inte nödvändig. Det är säkert bra på brusigare bilder, men Adobe ska ge f-n i att göra grejer utan att tala om det!

Jag tror knappast det hänt ngt väsentligt vad gäller brushantering mellan 3.2 - 3.3, eller?
Process 2010 ska Du absolut använda på bilder som Du inte bildbehandlat tidigare. Gamla bilder kanske man inte vill behöva gå in och skruva på om man just nu är nöjd med en tidigare bildbehandling. Process 2010 gör på ngt sätt en mycket bättre grundbehandling av RAW-filen, vilket gör att Noise Reduction-reglagen "tar" mycket hårdare än tidigare. Detta gör att Du måste dra ner dom i förhållande till vad Du behövde innan Process 2010 gjordes.

@AFJ LR 3.3 hade välstöd för S95 reda innan genom LR 3,3 RC?
I alla fall var det så för min Canon G12. Nu kan jag äntligen öppna G12-bilder direkt i PS CS5 utan att behöva gå omvägen via LR och dess Tiff..

Nu förstår jag inte din kritik.

Den nya processen är dokumenterad. Det är ju ett av huvudargumenten för att uppgradera!

Gillar du den inte kan du fortsätta att använda den gamla.

Bilder som importerats med tidigare version av LR ändras inte - om du inte vill.

Bilder som importeras i 3:an får default den nya processen - dock utan att det läggs på någon luminance reducering - det måste du göra själv.

Jag tycker det funkar precis som man kan förvänta sig.

Nu förstår jag inte din kritik.

Den nya processen är dokumenterad. Det är ju ett av huvudargumenten för att uppgradera!

Gillar du den inte kan du fortsätta att använda den gamla.

Bilder som importerats med tidigare version av LR ändras inte - om du inte vill.

Bilder som importeras i 3:an får default den nya processen - dock utan att det läggs på någon luminance reducering - det måste du göra själv.

Jag tycker det funkar precis som man kan förvänta sig.

Jo, den nya processen var vad jag ville åt. Den har ju fått mycket bra kritik.

Nu har jag testat lite, och det verkar som att samma värde på NR och skärpa inställt i LR 2 ger en mycket kraftigare effekt i LR 3, så när jag drog ned på det blev det bättre igen. Jag har testat på några hög-ISO bilder också, och visst blir det bättre än det gjorde i LR 2.

I det här fallet var det en person med skäggstubb i LR 2 som blev helt slätrakad och såg ut som att han blivit täckt av glasyr i LR 3 ;-)

Jo, den nya processen var vad jag ville åt. Den har ju fått mycket bra kritik.

Nu har jag testat lite, och det verkar som att samma värde på NR och skärpa inställt i LR 2 ger en mycket kraftigare effekt i LR 3, så när jag drog ned på det blev det bättre igen. Jag har testat på några hög-ISO bilder också, och visst blir det bättre än det gjorde i LR 2.

I det här fallet var det en person med skäggstubb i LR 2 som blev helt slätrakad och såg ut som att han blivit täckt av glasyr i LR 3 ;-)

När Lightroom 3 kom i våras var detta med skärpan i Process 2010 något som Adobe påpekade. Det är tydligt att det fortfarande finns användare som inte nåtts av den informationen.

Eftersom den nya "raw-motorn" arbetar på ett annat sätt fungerar inte samma skärpevärden som man haft i tidigare versioner av Lightroom. Därför måste man kontrollera skärpan på alla bilder man efterarbetat innan lanseringen av Lightroom 3.

Eftersom den nya "raw-motorn" arbetar på ett annat sätt fungerar inte samma skärpevärden som man haft i tidigare versioner av Lightroom. Därför måste man kontrollera skärpan på alla bilder man efterarbetat innan lanseringen av Lightroom 3.

OM man nu väljer att uppdatera process versionen.

Väljer man att låta de gamla bilderna ligga kvar med process 2003 behöver man inte kontrollera något. Så har jag fattat det.

OM man nu väljer att uppdatera process versionen.

Väljer man att låta de gamla bilderna ligga kvar med process 2003 behöver man inte kontrollera något. Så har jag fattat det.

Absolut. Det var därför jag skrev om den nya. Ingen bild ändras till den nya processversionen utan att användaren godkänt det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto