Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2 värt en uppgradering?

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera från Lightroom 1.4 till 2. Vad säger ni? Är det värt de 1125:- det kostar? Vilka nya funktioner gillar/använder ni?

Jag funderar på att uppgradera från Lightroom 1.4 till 2. Vad säger ni? Är det värt de 1125:- det kostar? Vilka nya funktioner gillar/använder ni?

Japp, lokala justeringsmöjligheter samt 64-bitars stödet känns bra. Men det beror ju förstås på om man använder en 64-bitars plattform eller inte.

Tycker dock att metadata-sökningen har blivit omständigare.

Nej, något 64-bitars stöd har jag (tyvärr) inte behov av. Jag kör det på en Imac G5 men Mac OS 1.4.

En till dator står på önskelistan men det gör även mycket annat...

Upplever 2:an som snabbare och stabilare och jag gillar nya metadatasöket, men det tog ett tag att vänja sig. Nya verktygen är också bra.

Lokala justeringsmöjligheterna är riktigt trevligt och jag tycker ändringarna i övrigt känns bra.

Det är absolut inte en "måste" uppgradering men jag tycker det var värt priset.

Jag tog stegen med viss tvekan eftersom jag inte har så ny hårdvara (64 bitars stöd eller dubbla skärmar).

Känns som om programmet är något snabbare. Gillar att kunna justera RAW filerna lokalt med den nya maskfunktionen. Trevligt att ligga i "frontlinjen".

Om det var värt pengarna? Tveksamt men kände att denna uppgraderingen var mer värt pengarna än att uppgradera CS3 till 4 med samma råkonverterare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar