Annons

Lightroom 2 Filename Template Editor

Produkter
(logga in för att koppla)

UGJ

Aktiv medlem
Nyligen så installerade jag om min dator för att använda Windows 7 (64bit) i stället för Windows Vista (32bit). En följd blev förstås att jag behövde installera Lightroom 2.5 på nytt. Efter utfört arbete så visade det sig att "Filename Template Editor" som bl a kan nås ifrån dialogen "Import photos from device" inte längre fungerade som innan. När jag körde Lightroom i Vista hade jag satt upp en Preset som bl a inkluderade kamerans modellnamn (EXIF) i namnet på de filer som importeras. När jag kör Lightroom från Windows 7 kommer jag inte åt den datan från "Filename Template Editor", om den startas från dialogen "Import photos from device".

Startar jag "Filename Template Editor" från dialogen "Import photos from disk" fungerar det dock.

I dokumentationen från Abode kan man läsa

"Additional - Specifies a text string option using the creation (capture) date and time, or Exchangeable Image Format (EXIF) data."


I mitt fall saknas alltså den senare delen (EXIF). Endast tokens för datum visas.

Jag har provat att installera om Lightroom både på 32bit och 64bit versioner av Windows 7 samt Windows XP (32bit) men med samma resultat.

Någon annan som haft samma problem och i så fall funnit en lösning?
 
Har aldrig tänkt på detta förut men jag verkar ha samma sak. Det tillkommen en valmöjlighet vid import från disk.

Jag kör Vista 32-bit, LR 2.6.

Jag kollade LR beta 3 som jag kör på en annan dator med Win 7, där saknas valet oavsett var man importerar från.
 
En workaround är att använda sig utav Rename för att byta namn på de senast importerade bilderna och därifrån komma åt EXIF-datan.

Känns dock lite omständligt att behöva utföra två steg i importen. Får väl helt enkelt fundera ut ett annat sätt att namna mina bildfiler.
 
För egen del bryr jag mig aldrig om att döpa om bilderna vid import. Jag nöjer mig med en kronologisk struktur och så låter jag filnamnen vara original.

Skall man ändå döpa om filerna, ja då tycker jag att det är ingen större mening med att döpa om dem till något som ändå går att få fram ur filen (t ex kameranamn eller tidpunkt). Skall man nödvändigvist döpa om dem skall man lägga till någon information som tillför något, t ex "Moster Agda 70 bast". Den typen av info nöjer jag mig med att ge på mapp-nivån.

Jag resonerar så här:

- Så länge jag använder Lightroom spelar det ingen roll vad filerna heter. Vill jag ha fram alla bilder tagna med en viss kamera eller en viss glugg, ja då går det att använda filtren.

- Byter jag från Lightroom till något annat, ja då utgår jag ifrån att det programmet kommer att ha minst lika bra sökfunktion.

- Om jag mot förmodan vill söka upp bilderna utanför Lightroom, dvs med utforskaren eller med något DOS-kommando, så är det nog inte sannolikt att jag har så mycket nytta av att hitta 6700 bilder som alla har "Canon EOS 40D" i filnamnet.

- De enda gånger jag tycker filnamnet är viktigt är när filen lämnar min trygga värld och skickas vidare till någon. För min del händer det ytters sällan och när det händer kan jag alltså döpa om filerna vid Export-tillfället.

- Exportdialogrutan i LR erbjuder mer möjligheter till omdöpning (tror jag) och dessutom har mer kontroll över vad det verkligen är för bilder jag exporterar och jag vet kanske också vem mottagaren är så jag kan göra en anpassad namngivning för just den mottagaren.

Nåväl, jag vet att det finns många som förordar omdöpning redan vid import och vi har diskuterat det förut och det handlar förstås en del om personliga preferenser och enskilda förutsättningar. En sak kan vi nog vara överens om, att med dagens smarta programvaror så minskar behovet av "intelligenta" filnamn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.