ANNONS
Annons

Light box (bygga/köpa)

Produkter
(logga in för att koppla)

Archangel79

Aktiv medlem
Hej,

Efter att ha varit på en riktigt trevlig fotoutställning där de hade bilderna i ljusboxar så blev jag sugen på att ha en sådan hemma. Lite mysbelysning och tavla i ett.

Kollade upp och är tydligen printat på Duratrans. Detta kan Crimson göra, så framkallning är inget problem. Det jag dock inte vet är hur man sen bäst monterar detta. Så ville höra om någon försökt sig på detta hemma och har bra tips på butik (riktig eller online) som säljer bra material för detta eller till och med färdiga light boxes i olika storlekar?

Tänkte att det kanske borde gå att bygga själv då det är billigt med LED numera.
Om man ska bygga själv, måste man ha någon diffusor bakom eller räcker det med duratrans-materialet och sen LED?

Tacksam för all input.
Mvh
/Roger

Hej,

Efter att ha varit på en riktigt trevlig fotoutställning där de hade bilderna i ljusboxar så blev jag sugen på att ha en sådan hemma. Lite mysbelysning och tavla i ett.

Kollade upp och är tydligen printat på Duratrans. Detta kan Crimson göra, så framkallning är inget problem. Det jag dock inte vet är hur man sen bäst monterar detta. Så ville höra om någon försökt sig på detta hemma och har bra tips på butik (riktig eller online) som säljer bra material för detta eller till och med färdiga light boxes i olika storlekar?

Tänkte att det kanske borde gå att bygga själv då det är billigt med LED numera.
Om man ska bygga själv, måste man ha någon diffusor bakom eller räcker det med duratrans-materialet och sen LED?

Tacksam för all input.
Mvh
/Roger

Att bygga en bra ljuslåda är nog inte så enkelt om den ska vara tillräckligt tunn. Finns bra ljuslådor där LED:arna sitter i kanten på lådan och där ljuset leds in med fiberoptik. Kolla på https://www.facebook.com/photo.php?...312.1073741828.354612804648696&type=1&theater för den största ljuslådan som vi har producerat.

Att bygga en bra ljuslåda är nog inte så enkelt om den ska vara tillräckligt tunn. Finns bra ljuslådor där LED:arna sitter i kanten på lådan och där ljuset leds in med fiberoptik. Kolla på https://www.facebook.com/photo.php?...312.1073741828.354612804648696&type=1&theater för den största ljuslådan som vi har producerat.

Haha, det där ser ut som min bild!

Kan man få se boxen i verkligheten?

Edit: Nej, inte min bild, men samma motiv. Jag och den andra fotografen hade lagt överkanten på samma våning!

(klippte och klistrade fel)

Såg det, kolla min kommentar ovan.

Min bild är lite äldre (2009), hans verkar vara från förra året.

Kul!

http://www.istockphoto.com/stock-photo-10557338-working-late-in-finance-building.php?st=b7a0c8c

Verkligen lika. »Great minds think alike« finns det ju ett uttryck. På galleriet finns också den film som Ulf gjorde under ett par dagar.

Här passade det ju också väldigt bra med en ljuslåda, inställt så svagt att man var osäker på om det verkligen var en ljuslåda. Färgerna blev bara mer mättade och intensiva.

Nej, det är Ulf Lundins bild :)

Visas just nu på Galleri Magnus Karlsson på Fredsgatan 12, Stockholm

Bägge bilderna är 9 våningar och klippta på i princip exakt samma ställe, oranga stolarna nere i högra hörnet och halva fönsterraden ovanför linjen.

Dessutom går det inte att ta bilden från marken eller någon byggnad så man måste perspektivkorrigera i efterbehandlingen så att det ser ut som man fotat rakt framifrån.

Otroligt slump eller så har han sett och inspirerats av min bild som har varit en bästsäljare för mig i många år så den finns överallt.

Jämför själva:

http://www.gallerimagnuskarlsson.co...tyles/gallery-expanded/public/work/UL1301.jpg

http://i.istockimg.com/file_thumbvi...10557338-working-late-in-finance-building.jpg

Verkligen lika. »Great minds think alike« finns det ju ett uttryck. På galleriet finns också den film som Ulf gjorde under ett par dagar.

Här passade det ju också väldigt bra med en ljuslåda, inställt så svagt att man var osäker på om det verkligen var en ljuslåda. Färgerna blev bara mer mättade och intensiva.

Nu har jag kollat och funderat lite mer och tycker det inte är så kul längre. Har väldigt svårt att tro att två fotografer av en slump fotat med exakt samma höjd och gör samma upprätning men å andra sidan kanske man placerar de mörka lokarerna i gyllene snittet och att perspektivkorrigeringen också är naturlig.

Samtidigt är min bild väldigt spridd.

Nu har jag kollat och funderat lite mer och tycker det inte är så kul längre. Har väldigt svårt att tro att två fotografer av en slump fotat med exakt samma höjd och gör samma upprätning men å andra sidan kanske man placerar de mörka lokarerna i gyllene snittet och att perspektivkorrigeringen också är naturlig.

Samtidigt är min bild väldigt spridd.

Enligt Ulf har han suttit i ett hotellrum tvärs över när han tagit bilden och när han har filmat sina scener.

Med vänliga hälsningar

Stefan

...

Det är säkert så, man tror man är orginell men när man väl fotar ställs man inför samma problem och får därmed snarlika lösningar.

Sen var det väl slump att vi komponerade så exakt lika trots olika fotograferingsplatser.

Den här ljusboxen är väl cirka 1 x 2,5 m stor. Ska du ha ett någorlunda hyfsat ljus (spektralt jämnt) går det på cirka 10 000 kr för en så stor box. Men då är det en specialbeställd box.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Den var ju otroligt stor. Vad ungefär skulle det gå på för en låda som passar för ett foto i storleken 60x40 cm?

Det är säkert så, man tror man är orginell men när man väl fotar ställs man inför samma problem och får därmed snarlika lösningar.

Sen var det väl slump att vi komponerade så exakt lika trots olika fotograferingsplatser.

Har nu sett en intervju med fotografen, han säger att bilden skapats från många småbilder/filmsnuttar som skarvats ihop till en större bild.

Då känns det ännu mer osannolikt att han skulle pricka in samma komposition som jag, enbart av slump.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto