Annons

Lighroom defaultinställningar per objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

chickenphone

Aktiv medlem
Går det i Lightroom 3.2 att per objektiv ställa in hur defaultinställningarna skall vara när man importerar en bild. Jag har tex. ett objektiv som ofta underexponerar, kan jag då göra så att rawkonvertern vet att exposure alltid skall utgå från + 0,5?
Likaså kan man få den att lägga på 10% brusreducering om ISO > tex 1600?
Lightroom är väldigt smidigt, men om det gick så skulle dessa funktioner snabba upp arbetet ytterligare.

Går det i Lightroom 3.2 att per objektiv ställa in hur defaultinställningarna skall vara när man importerar en bild. Jag har tex. ett objektiv som ofta underexponerar, kan jag då göra så att rawkonvertern vet att exposure alltid skall utgå från + 0,5?
Likaså kan man få den att lägga på 10% brusreducering om ISO > tex 1600?
Lightroom är väldigt smidigt, men om det gick så skulle dessa funktioner snabba upp arbetet ytterligare.

Det är det som kallas för presets. Använd en som du sparat varje gång du importerar. Man väljer det en gång och copyrightinställningar och sen kommer LR ihåg det tills du ändrar det.

/Stefan

Aha det låter bra, men funkar det alltså när jag importerar många bilder tagna olika objektiv, och varierande ISO? Jag vill alltså bara att högisobildena skall få lite brusred. och att de bilder som är tagna med ett visst objektiv vill jag ha lite + på exponeringen.
Skall prova när jag kommer hem istället för att komma med massa dumma frågor, tack för snabbt svar.
/Mvh Tobias

Aha det låter bra, men funkar det alltså när jag importerar många bilder tagna olika objektiv, och varierande ISO? Jag vill alltså bara att högisobildena skall få lite brusred. och att de bilder som är tagna med ett visst objektiv vill jag ha lite + på exponeringen.
Skall prova när jag kommer hem istället för att komma med massa dumma frågor, tack för snabbt svar.
/Mvh Tobias

Presets skiter i vilket objektiv du tagit. Du skriver själv att alla bilder behöver ljusas upp 0,5 steg.
Hade jag varit dig hade jag överexponerat 0,5 steg direkt i kameran. Själv överexponerar jag 1/3 på 7D.

Brusreducering och skärpa är nåt som du måste göra manuellt. LR är ingen enknappsprogram och vips har du en grym bild.

Då ska du prova med DxO. Det är nog den du vill ha. Den är grym den med.

/Stefan

Senast ändrad:
Ok tack för svar, jo jag brukar lägga på +0.3 direkt i kameran, men ibland är man glömsk och skiftar fram och tillbaka med olika objektiv och vips så har man ett gäng överexponerade bilder med en annan glugg som inte felexponerar. Så därför tänkte jag att man kanske lika gärna kunde göra det efteråt, och slippa bry sig i kompensationen i kameran. +1/3 känns det som man har råd att offra när man kör raw utan någon större kvalitetsförlust. Men helt klart bäst att göra det rätt på en gång i kameran.
Idag gör jag som så att när alla bilder är importerad så sorterar jag på metadata och väljer ett visst objektivet , markerar alla sedan klistrar jag in en +1/3 exponeringen på alla bilderna som första åtgärd direkt efter importen, men om det gick att få detta automatiskt så vore det ännu bättre, jag är lat och vill att datorn skall jobba så mycket som möjligt åt mig för att spara tid.
/Mvh Tobias

Ok tack för svar, jo jag brukar lägga på +0.3 direkt i kameran, men ibland är man glömsk och skiftar fram och tillbaka med olika objektiv och vips så har man ett gäng överexponerade bilder med en annan glugg som inte felexponerar. Så därför tänkte jag att man kanske lika gärna kunde göra det efteråt, och slippa bry sig i kompensationen i kameran. +1/3 känns det som man har råd att offra när man kör raw utan någon större kvalitetsförlust. Men helt klart bäst att göra det rätt på en gång i kameran.
Idag gör jag som så att när alla bilder är importerad så sorterar jag på metadata och väljer ett visst objektivet , markerar alla sedan klistrar jag in en +1/3 exponeringen på alla bilderna som första åtgärd direkt efter importen, men om det gick att få detta automatiskt så vore det ännu bättre, jag är lat och vill att datorn skall jobba så mycket som möjligt åt mig för att spara tid.
/Mvh Tobias

Ok, så det är olika på olika objektiv. Linskorrigeringen fixar enbart objektivfel och inte exopneringsfel.

Ska du slippa det ska du självklart göra rätt från början. Sen får du inte glömma att LR och alla RAW konverterare ska man fixa med handpåläggning för varje bild.

Underlätta arbetet med presets.
Själv har jag två presets, en med auto och en med manuella inställningar. Sen har jag 3 olika brus/skärpepresets beroende på ISO omfång.

Så arbetsflödet bilr typ:
1. Import en manuell preset
2. Sållning av bilder
3 Test av preset auto, se om det blir bättre/sämre
4 Sortering av ISO omfång och påläggning av ISO/SKÄRPA presets
5 Upprätning/beskärning av bilderna
6 Handpåläggning för varje bild, dvs petig med ex penslar, gradients, skärpa etc
7 Enstaka bilder, specialpresets för kreativ bildbehandling
8 Handpåläggning på dessa

/Stefan

Under Preferences>Presets kan man klicka i 'Make defaults specific to camera serial number' och 'Make defaults specific to camera ISO setting'. Då kan man enkelt skapa olika defaultinställningar för olika ISO-tal och olika kamerahus. Det går alltså bra att ha olika brusreducering beroende på vilken ISO som använts och också beroende på vilken kamera man tagit bilden med.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto