Annons

Licens för Adobe Creative plan (PS, Lightrom) etc och importera LR-katalog vid omformatering av Hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
a) Licens. enligt licensavtalet är licensen för en (privat).person. Men vad innebär detta konkret?. Måste jag avinstallera/deaktivera alla ADOBE-program, formatera hårddisk , och sedan installera alla programmen igen-Eller är det bara att sopa bort programmen vid formatering av hårddisk och sedan ånyo ladda ner programmen på den omformaterade hårddisken från mitt Adobe-konto. (När det gäller exempelvis Norton 360 får man licens till tre datorer. För detta program måste jag deaktivera Norton på den dator där hårddisken skall omformateras och sedan aktivera/Installera det igen, Annars ryker en licens)

b)Ett av programmen som måste återinstalleras är Lightroom Classic. Är det bara att spara ner dess katalog (med alla redigeringar på raw.filerna) på en USB-sticka. radera/återinstallera LR och sedan ladda ner sparade katalogen till det återinstallerade LR, eller måste fler steg tas?. (inga förändringar görs avseende Raw-filerna som ligger på särskilda datadiskar således kommer LR-länkarna i katalogen även i fortsättningen att peka rätt)

Tacksam för svar!

Det här blir lite som "På spåret" - jag har en aning men vet nte säkert. Men eftersom jag sitter här så försöker jag svara ändå (och förutsätter att du kör Windows):

a) Om det är Photoshop: Logga ur Adobe, formatera din disk, installera igen och så får du logga in igen när du startat Photoshop.
Om du är nöjd med hur Photoshop är konfigurerad idag så är det smart att göra en backup av alla filer och kataloger i (eller under) C:\Users\No Spam\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop 2025\Adobe Photoshop 2025 Settings\ för att sedan kopiera tillbaka dem innan du sttartar din nyinstallerade Photoshop igen. Ersätt 2025 med 2024 om det är det som gäller. Det är bara att köra över allt som finns där efter installationen.
Motsvarande kan gälla andra Adobe-program också. Se om det finns någon Settings-katalog för dem på motsvarande ställe.

b) Det är många år sedan jag använde Lightroom så här kan det ha hänt något. Men jag tror nog att du kan välja en katalog att öppna när du använder Lightroom? Förmodligen öppnas helt enkelt samma katalog du använde sist när du vanligen startar programmet. Kanske har du bara en katalog.
Men ja, ta en backup av din katalog, lägg tillbaka den på samma ställe efter din nyinstallation och be Lightroom öppna den när du startat nya lightroom.
är jag helt ute och seglar kommer någon att rätta mig - men du kan kolla själv först tror jag om det inte är så att det finns mlöjlighet att öppna en valfri katalog i typ Arkiv-menyn eller liknande i lightrom.

Jag hoppas åtminstonde svar a) hjälper lite.

Om jag förstår frågan rätt. Du kan ha abobe program på max två datorer, Om du installerar dom på ny dator, och har aktiverat innan på två datorer, så kan du logga in på adobes sida och hantera kontot, så du inaktiverar på någon dator, då kan du aktivera dom på en ny dator. Tror om du formaterar hårddisken, så blir det en ny dator (men kanske inte om datorn har samma namn som innan).

Har du mer än 2 inloggade så får du en fråga vilken av dessa 2 eller om du vill logga ut alla efter dte så loggas du in.

ANNONS