Annons

Li-jon-batterier till Canons 1D, 1Ds, 1D II, 1Ds II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då Canon gjorde dessa kameror valde man NiMH batterier men dessa har ju några nackdelar - ffa för mig att de tappar laddning och ibland vill man bara springa ut med sin kamera som ligger och då är batteriet dött.

Med tanke på att det finns en hel del av dessa kameror i cirkulation, vet någon om det finns någon pirattillverkare av modernare Li-jon batterier till dessa kameror? Man tycker ju att det borde vara lätt att bara byta till detta om det fanns bara spänningen är rätt. Det förefaller ju dessutom som om barrierna i Nikon D1,D1H, D1X och 1D, 1Ds, 1DII och 1DsII var samma med bara lite förändringar för att passa kameran vilket talar för att batterierna ändå inte gjordes "in house" utan att dessa originalbatterier gjordes av samma underleverantör. Denna måste ha kunskapen att göra passande Li-jon batterier till dessa utgångna modeller.

Finns det någon som vet något om detta?

Då Canon gjorde dessa kameror valde man NiMH batterier men dessa har ju några nackdelar - ffa för mig att de tappar laddning och ibland vill man bara springa ut med sin kamera som ligger och då är batteriet dött.

Med tanke på att det finns en hel del av dessa kameror i cirkulation, vet någon om det finns någon pirattillverkare av modernare Li-jon batterier till dessa kameror? Man tycker ju att det borde vara lätt att bara byta till detta om det fanns bara spänningen är rätt. Det förefaller ju dessutom som om barrierna i Nikon D1,D1H, D1X och 1D, 1Ds, 1DII och 1DsII var samma med bara lite förändringar för att passa kameran vilket talar för att batterierna ändå inte gjordes "in house" utan att dessa originalbatterier gjordes av samma underleverantör. Denna måste ha kunskapen att göra passande Li-jon batterier till dessa utgångna modeller.

Finns det någon som vet något om detta?

NiMH har 1,2V cellspänning.

Li-Ion har 3,7V cellspänning.

Kameran vill ha 12V. Alltså kan du välja mellan 11,1V (vilket är i underkant), eller 14,8V (vilket skulle kunna skada kameran).

Jag har aldrig sett några pirattillverkade sådana packar.

Å andra sidan är AC adaptern på 13V och många batterier har bara nominell volt då de är fullladdade så det är fullt möjligt att Canons 12V batteri majoriteten av tiden levererar 10-11V i praktiken.

det är lite knepigare än så ..

inte bara spänningen (volt) som spelar roll. den interna resistansen i batteriet mm spelar oxå roll. nu kan jag inte Li-Jon värden jämfört med NiCad batterier, men vet att när man började gå över till Li-Jon på bärbara datorer så var det för en del tillverkare en hel problem i böran. förekom att en del batterier/datorer börjat brinna då de blivit för varma.

så om prylen inte är gjord för det kan det bli problem...

Såg att det var en gammal tråd men hittade den då jag själv kollar efter alternativa batterier till 1D

Här verkar det finnas Li-jon som passar
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/kamerabatterier/canon-batteri/lp-e4-.html

Hej Jan!
Tack för tipset men som det tår:

Batteriet är kompatibelt med följande modeller:

Canon EOS-1D Mark III
Canon EOS-1Ds Mark III
Canon EOS-1D Mark 3
Canon EOS-1Ds Mark 3

Canon Digital SLR EOS 1D Mark III
Canon Digital SLR EOS 1Ds Mark III
Canon Digital SLR EOS 1D Mark 3
Canon Digital SLR EOS 1Ds Mark 3

Alltså ingen av de modeller som TS nämde (som använder de gamla NiMH).

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar