Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LI-ION Hur lång livslängd på ett oanvänt batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedyswede

Medlem
Köpte en Canon Powershot G5 för 5-6 år sedan. Till den köpte jag ett extra batteri (Canon BP-511 LI-ION). Men tack vare att kapaciteten på detta batteri har varit minst sagt kanon har jag alldrig behövt använda extra batteriet.

Så nu börjar jag fundera lite när jag köpt en EOS 40D som också har detta batteri. Är det gamla oanvända kass efter att ha legat oanvänt, eller finns det hopp om att det funkar? En del batterityper tycker ju inte om att förvaras ouppladdade, men LI-ION har jag inte koll på.
 
Inga batterier gillar att ligga ouppladdade. Därför är dom laddade när man köper dom =)

Ladda och ladda ut batteriet några gånger om det inte verkar fungera så bra, då kommer det säkert igång. Om det inte tar laddning så låt det ligga och ladda ett par dagar, då kan det komma igång.

Testa och se.
 
Ett LiIon-batteri börjar åldras (oxideras) direkt efter tillverkning. Bästa livslängden får man om man håller batteriet laddat till 40% och förvarar vid ca 0°C.
 
Ska väl ta och testa om det går att få liv i det. Men jag ska tydligen inte förvänta mig kapaciteten av ett nytt (nyinköpt) batteri?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.