Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leverans till Sverige med PIXASS.de?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Hej alla som handlat från Pixxass.de.
Jag tänkte köpa lite grejor därifrån, men på deras sajt verkar det som att de inte levererar till Sverige eller Norge. Hur har ni som handlat gjort?
Jag skrev ett mejl och undrade, året är ju trots allt 2007 och det kan väl inte vara någon stor sak att skicka grejorna till Sverige. Svaret jag fick på mitt mejl var att de inte kan skickar produkter till Sverige och att de inte heller kan göra något undantag "It really isn't possible for us to ship to Sweden". Jag kan för mitt liv inte förstå problemet?! Irritationen är stor just nu...

Om någon har några tips på lösning vore jag mycket tacksam. Eller tips på annan butik med samma priser.
Mvh/ Samuel Eketorp.

Inga postförskott längre. Annars OK. Jag handlade så i juni med Pixxass. Lite trög överföring av pengar till Tyskland, så det tar totalt en dryg vecka.
/Erik J

Samuel Eketorp skrev:
Jag kan för mitt liv inte förstå problemet?! Irritationen är stor just nu...
Det skulle t.ex. kunna bero på att svenska skattemyndigheter hört av sig och krävt att de måste momsregistrera sig i Sverige men att de bedömer att det inte är värt besväret för den försäljning de hade hit.

Tack för tipsen alla.
Jag kikade på dnet24.de. Liiite dyrare än pixxass men inte farligt. Däremot har de inte det hus som jag är ute efter i lager förräns om 3 veckor. Känns lite jobbigt när det handlar om EOS cashbacken som det börjar bli tajt om redan (2 månader).
Jag får se hur jag gör.
Jag har pressat pixxass på varför för att se om det inte finns en lösning på det hela. Min lösning på problemet är annars att skicka grejorna till en god vän i Danmark som sedan skeppar vidare grejorna till Sverige (men helt ärligt känns det lite roddigt att lösa det på så sätt).

Jag för överväga och fråga dnet24 hur lång tid det kommer ta för dem att få hem 40D.

Jag uppdaterar mina framgångar angående pixxass allt eftersom det fortskrider.

/Sam

Problemen fortsätter

Jahapp. De vill inte skicka till Sverige och de vill heller inte skicka till ett annat land än det land där betalningen sker ifrån. Detta ger mig inget annat val än att resa ner dit själv och hämta grejorna i egen hög person. Med tanke på hur osmidiga de varit hittils är det kanske ingen höjdare att lita på att de faktiskt har grejorna när jag kommer fram...

Återigen, vi lever en bit in i 2000-talet. Vet inte tyskarna om det?

/Sam

Och där tog det stop

Visst flyger jag ner till Berlin för en nästintill obefintlig slant. Däremot visade det sig att tågresan vidare ner till Chemnitz och tillbaka skulle gå på närmare 150 Euro. Inte ett alternativ.
So much for Pixxass.

/Sam

Nu har jag fått klart varför de gör som de gör. Tydligen så finns det en kvot för hur mycket ett företag i tyskland kan få handla för med ett annat land (i detta fall Sverige). Pixxass har tydligen handlat upp sin kvot för Sverige och kan nu inte ta emot pengar från Sverige. Jag tycker det är mycket märkligt, vad hade vi EU för? De skriver på rätt knagglig engelska så det är mycket möjligt att jag missförstått det hela. Men kontentan är att Pixxass är off-limits för oss svenskar.
Då blir det B&H ändå då...

Samuel Eketorp skrev:
Nu har jag fått klart varför de gör som de gör. Tydligen så finns det en kvot för hur mycket ett företag i tyskland kan få handla för med ett annat land (i detta fall Sverige). Pixxass har tydligen handlat upp sin kvot för Sverige och kan nu inte ta emot pengar från Sverige. Jag tycker det är mycket märkligt, vad hade vi EU för? De skriver på rätt knagglig engelska så det är mycket möjligt att jag missförstått det hela. Men kontentan är att Pixxass är off-limits för oss svenskar.
Då blir det B&H ändå då...

Det är en EU regel, den kallas för omsättningströskel i Sverige. Om ett företag exporterar för ett varuvärde som överstiger det fastställda beloppet, så räknas företaget som att de har stadigvarande försäljning i landet och måste således momsregistrera sig i det aktuella landet. Detta innebär svensk moms på varorna.

Samuel Eketorp skrev:
Nu har jag fått klart varför de gör som de gör. Tydligen så finns det en kvot för hur mycket ett företag i tyskland kan få handla för med ett annat land (i detta fall Sverige).
Det finns en gräns för hur mycket ett företag får sälja för utan att momsregistrera sig i Sverige så anledningen var alltså den jag skrev i trådens fjärde inlägg.
Jag tycker det är mycket märkligt, vad hade vi EU för?
EU har gjort en hel del för att underlätta handeln inom unionen men vi är trots allt fortfarande separata länder med egna skatteregler.

Utpräglade lågprisföretag som Pixxass har sannolikt inte administrativa resurser att momsregistrera sig varje land så de kör nog på tills de blir upptäckta och slutar sedan sälja till de länder där skattemyndighterna är på alerten. Det finns tyska företag som säljer till Sverige enligt reglerna men de är då förmodligen lite dyrare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto