Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lev.tid vid framkallning av Agfa Scala

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet hur lång tid det tar att få Agfa Scala framkallad?
Om jag minns rätt så skickade jag in rullen den 29 oktober. Nu är det den 21 november och jag har inte fått tillbaka den framkallade filmen ännu.

Hur länge brukar det ta?

Är det någon som vet en mailadress till labbet i Danmark?

Tack!
/Svante

Hej!

Sist jag skickade Scala till Danmark tog det ca en månad, men då gick jag via en fotobutik och det blev svindyrt. Senaste gångerna har jag framkallat den själv med ett kit från Tetenal (tror jag...), det blev också dyrt. Man bör framkalla fyra filmer ganska omgående för att utnyttja kitet. Synd på en så fantastisk film att det ska vara så bökigt att framkalla. Vilken svensk fotohandlare tar upp denna film för hantering???

Framkallade en film i början av sommaren.
Tog ett par dagar, max en vecka.

Black and White Professionelt
Borgergade 2
1300 Copenhagen
Tel. 0045 - 33 - 93 42 11
Fax. 0045 - 33 - 15 11 15

Skickade jag till, tror inte det finns fler.

//robban

Jo dit var det jag skickade den.
Mellan 2 dagar och en månad verkar det vara som gäller med andra ord.

Det är ju inte direkt som att skicka till svenska lab, där man skall klistra fast lappar eller sätta en gumisnodd runt. Jag skickade med ett brev så att de skall veta vart de skall skicka tillbaka filmen. Räcker det?

/Svante

Nu börjar jag bli orolig eftersom även du säger att det tog ungefär en vecka och att jag nu väntat i ca 3 veckor...

Min danska är ju så hiskeligt dålig (jag är norrlänning) så jag skall se om det finns någon mailadress...
/Svante

Språkförbistringar kanske kan överbryggas om du först inmundigar lite av det danska ölet? =)

Skämt åtsido, engelska funkar väl annars?

Annars, en fråga Scalan, hur fin i ton är den?

Kan tyvärr inte svara på resultatet eftersom det var min första (och sista om den inte dyker upp) film.
Här kan du läsa lite mer om Agfa Scala.

Hittade en mailadress men annars får det väl bli både några danska öl och sen engelska :)

/Svante

Mail gick också "bra"
Bra såtillvida att jag fick svar. Citationstecken eftersom det visade sig att de inte fått filmen och att Posten förmodligen strulat bort den.
Känns lovande att lämna en reklamation till "fullkontrollföretaget" Posten. Med tanke på hur nollkoll de verkar ha så har jag inga större förhoppningar till att se den rullen igen.
Deppad :(
Svante

Jag läste i en gammal fototidning att det tog runt en vecka att få en rulle kodachrome framkallad och hemsänd på 30-talet. Filmen skickades till Tyskland för framkallning. Väldigt modernt att det tar en månad att få diafilm framkallad år 2002...

"Posten" är tyvärr mindre och mindre pålitlig numera, så det skulle inte förvåna mig om fler filmer kommer bort i hanteringen. :/

Verkar som man får återgå till Lofoto där jag kan lämna och hämta själv.
Lite dyrare men hellre dyrt och att man får filmen än billigare och ingen film...
/Svante

Posten framkallar tydligen alla filmer de hittar som av någon anledning har trillat ur sitt emballage. Sen kan man få tillbaka dem mot beskrivning av bilderna.

Det lär väl vara mer till nackdel i det här fallet iofs. De lär ju inte ha scalaprocessen på postens labb, så oddsen för att du får tillbaka en blank film körd i C41 lär ju knappast vara obefintliga.

jimh skrev:
Posten framkallar tydligen alla filmer de hittar som av någon anledning har trillat ur sitt emballage. Sen kan man få tillbaka dem mot beskrivning av bilderna.

Det lär väl vara mer till nackdel i det här fallet iofs. De lär ju inte ha scalaprocessen på postens labb, så oddsen för att du får tillbaka en blank film körd i C41 lär ju knappast vara obefintliga.

Oh my god!
Strö du salt i såren!!!
:(
/Svante

jimh skrev:

Hehe, om man vill chocka de postanställda kan man i så fall ta några vidriga bilder och bara lägga filmrullen i närmasta brevlåda. :p

Läste någonstans att det första många gör när de skaffat digitalkamera är att ta bilder på sin egen röv. Jag har ingen digitalkamera, men blev sugen när jag läste det ovanstående! ;-)

J. Patric skrev:
Läste någonstans att det första många gör när de skaffat digitalkamera är att ta bilder på sin egen röv. Jag har ingen digitalkamera, men blev sugen när jag läste det ovanstående! ;-)
Men du har väl eget mörkrum ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar