Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar kolfiberstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hallojs!
Är på jakt efter ett kolfiberstativ som är beprövat och funkar bra.
Givetvis ett vettigt huvud till det också som klarar 10kg?
Kul om det kunde vara lätt och smidigt att bära med sig.
Är det för klent/ostabilt med ett kolfiberstativ inomhus för att fota porträtt?
Är det aluminium som gäller då endast?
Anledningen till varför jag är ute efter kolfiber är att det är så väldigt mycket
lättare att bära med sig. Kameragrejorna är nog tunga hehe

Tips tar jag gärna emot!

Har bra erfarenheter av Manfrottos aluminiumstativ.

Senast ändrad:
3 Legged Thing Eddie 2.1

Har haft min i ett par månader nu och är supernöjd! Stabilt, enkelt att använda och känns väldigt gediget. 3 legged thing har även en mycket bra kundservice och svarar snabbt och bra på kundmejl. Den enda nackdelen är deras tillgänglighet men de är ett litet företag med en bra design som säljer riktigt bra.

Jag använder inte deras kulled men har erfarenhet av dem genom vänner att Airhed kullederna är även de av hög kvalitet.

Och sen är de ju snygga också :)

Tänker du lasta på uppåt 10kg?

Tänk på att specen på stativ inte riktigt är att jämföra med vikten du slänger på i verkligheten.
Om det enligt specen klarar 10kg så är det nog max 5kg utrustning på toppen som gäller.

Jag rekommenderar ett REJÄLT stativ (alu el kolfiber) för 10kg.. tänk också på att det stativhuvud som klarar 10kg säkerligen väger minst 2,5kg bara det ;)

För 10kg så rekommenderar jag tex Sachtlers flerrörsstativ. Tex CF 100 L .. eller varför inte en HD variant!
De är dyra med värd pengarna. Vill du inte kompromissa så väljer du det bästa av de alla - ENG 2 CF HD. Ok det klarar närmare 200lb enligt specen men är enligt mig en perfekt plattform för stillsutrustning på mellan 5-10kg.

Om du inte tänker lasta på 10kg utan snarare oftast kanske 4kg så klarar du dig med betydligt enklare stativ. Då hade jag kikat på kolfibervarianter från tex FEISOL el varför inte ett beggat GITZO.

Inomhus i studio så hade jag ALDRIG betalat mer för ett kolfiberstativ framför ett oftast mycket billigare i ALU. Leta upp ett gammalt GITZO i ALU - av större modell, så är du helt och hållet hemma. Beggat så hittar du det ofta för runt 2000,- i perfekt skick.
Inne så kan det i stort sett aldrig bli för tungt.

/N

Kolla med Optipod

Hej, jag rekommenderar starkt att du kontaktar Hans Olsson på företaget Optipod, 019 - 29 40 60. Hans har mycket stor erfarenhet av foto och har sålt stativ och kulleder under lång tid. Han tillverkar också marknadens bästa snabbfäste, som han utvecklat tillsammans med aktiva fotografer. Titta gärna in på hans hemsida www.optipod.se. Jag antar att det framgår att jag själv är mycket nöjd kund hos Hans Olsson.
Du kan också gå in på Jan Gustafssons hemsida www.jangustafsson.se. Där ger han goda råd angående all tänkbar utrustning för fotografering, bland annat stativ och kulleder. Jan är naturfotograf och han är extremt noggrann vad det gäller skärpa, så det är väl värt att lyssna på honom när det gäller val av utrustning.
/Mvh. Christer

Som sagt så får du inte glömma huvudet. Jag skulle vilja påstå att det är minst lika viktigt som stativet, även vid betydligt lättare kamerautrustning. Hellre ett superfint huvud med ett enkelt stativ än tvärtom.

Beror väl på hur mycket du vill lägga, men jag slog till på ett Gitzo GT5562LTS för nån månad sen som skall palla 40kg enligt specifikation. Tillsammans med huvudet som passar systematic serien GH3580 som skall palla 30 kg. Det står ruggigt bra överallt där jag testat det även under långa exponeringar uppåt minuten.

Här visar Naturescapes lite om Systematic Serien, vad de passar till och fäller ut alla så man får en överblick.

https://www.youtube.com/watch?v=IkM6YZe-O24

Tack snälla för alla tips!
Använder idag ett Manfrotto 075B Trispecial med Manfrotto 168 Heavy Duty Ball Head
Men tycker att stativet är lite tungt och relativt otympligt.

Ett önskemål vore ju att jag kunde ha ett kolfiberstativ som var lätt och stadigt nog
för att kunna ha inomhus till olika ändamål. Även ute givetvis.

Kanske är dåliga på att förklara men.. vill att stativet ska fungera både inne och ute.
Utan att man ska svära över att stativet är rappligt. Hatar rappel.

Jag har ju inga direkt tunga objektiv.
70-200 f4L och 24-70 f2.8L
samt 5d mk3 med batterigrepp.
Kan ju inte bli så många kilo ändå?

Ingen som rekommenderar Manfrotto alltså? eller Velbon

En följdfråga: har du stativfäste till ditt 70-200? Kameror med batterigrepp brukar sällan bli stabila, då greppet flexar en del i sig. Det kan avhjälpas med en del s.k. L-fästen som stabiliseras mot remfästet i kameran, men generellt tycker jag att det är bättre att använda stativfäste på objektivet eller ta av batterigreppet.

Jag gillar inte Manfrottos stativ - Gitzo är de bästa tycker jag (även om de har samma ägare), men de kostar ju en slant. Själv använder jag ett väldigt lätt stativ från Benro, men jag har också väldigt lätta prylar.

Om du en dag börjar filma så vill du gärna ha tunga stativ. Så behåll ditt 075.
För tex En andra kamera, blixt, reflektor....

Är du inte i behov av att flyga med stativet så välj inte många bensektioner. Desto färre, desto stabilare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar