Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar efter digitalkompakt med snabb AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så letar jag efter en kompaktdigital med så snabb AF som möjligt vill alltså att det ska gå så snabbt som möjligt från att ja trycker ner knappen tills att bilden tas. Jag prioriterar även ljusstyrka skulle vara kul att kunna ta bilder i lite mörkare miljöer så som klubbar och liknande utan att behöva använda blixten. Det är väl i stort sett det viktigaste. Kameran får kosta ungefär 3000-4000kr och bör väl inte vara allt för stor heller. Jag vet att det här är ganska svåra krav men det borde ju finnas någon relativt bra kandidat till dessa krav.

MVH Patrik

Titta lite på Casios ultrakompakta kameror kanske? De lär visst vara snabba att reagera (hur snabba de är vet jag inte) och de har 2,6 istället för det vanliga 2,8 som max bländaröppning. Något ljusstarkare än konkurenterna alltså.

Tack så mycket, Casio Exilim EX-V8 verkar vara en vettig kamera för en vettig peng. Cyberphoto verkar ju också gilla den. Ska gå till någon butik och kolla närmare på den men fortsätt gärna att komma med mer förslag.

Jaha V8:an har "bara" 3,4 som största ljusstyrka, alltså ljussvagare är 2,6 (Lägre siffra betyder ljusstarkare). Det var EX-Z100 och Z200 jag såg med 2,6.

Jag såg det med nu när jag kollade på specifikationerna. Så då kommer nästa fråga är det någon som har testat den här kameran? Är det en bra kamera? Har den snabb autofokus?

Tacksamför svar
MVH Patrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto